biblioteket

Recension: Bödelns dotter

Recensioner bödelns dotter Permalink0
 
Författare: Margit Sandemo

Utgivningsår: 1982
 
Serie: Sagan om Isfolket #8
 
Handling: 
Hilde var dotter till bödeln, och därför var hon utstött och illa omtyckt. Hon och hennes far hånades av alla, ingen ville ens komma i närheten av dem, förrän den dagen då fyra kvinnolik hittades i närheten av deras eländiga hus. Men dessa fasansfulla mord förändrade helt Hildes liv, för på grund av dem, så mötte hon baronen Mattias Meiden och Andreas Lind från isfolket...
 
Mitt omdöme:
Det här var nog den bok i serien jag har brytt mig minst om hittills. Fortfarande bra och underhållande, men jag kände mig lite mindre engagerad helt enkelt.
 
Hilde som den huvudsakliga karaktären tror jag spelade lite in i det här. Jag ogillade henne inte, men jag var inte heller särskilt investerad i henne. Lite intetsägande bland så många andra intressanta personer. Kärlekshistorian i den här boken kändes inte heller lika levande och naturlig som de vanligtvis gör i serien, vilket var synd.
 
Mysteriet i berättelsen var dock ganska spännande och jag gissade fel flera gånger när det kom till vem som dödat de fyra kvinnorna. Dessa böcker kan vara en aning förutsägbara (detta ser jag dock inte som ett problem i den här seriens fall, det hör nästan till liksom), men just i det här fallet hade jag ingen aning hur det skulle gå.
 
Överlag kändes boken en aning framrusad, men som vanligt var slutet väldigt intressant och spännande. Och hur mycket jag än älskar den här serien tror jag att jag blivit lite mätt. Så jag vilar från Sagan om Isfolket ett litet tag och rensar paletten inför bok nummer nio. Jag ser fram emot att fortsätta när det beger sig!
 
Min recension av bok 123456, 7.
Till top