biblioteket

Recension: Längtan

Recensioner längtan, sagan om isfolket Permalink0
 
Författare: Margit Sandemo

Utgivningsår: 1982
 
Serie: Sagan om Isfolket #4
 
Handling: 
Yrja Mattiasdotter var tjock och klumpig och svårt misshandlad av sjukdom. Folk gjorde narr av den fattiga flickan och kallade henne Tisteln. Yrja hade en stor sorg, hon var djupt och olyckligt förälskad i den rike och duktige Tarald, son till baronen Dag Meiden och Liv av Isfolket.
   Tarald hade dock bara ögon för sin vackra kusin Sunniva. På grund av det onda arvet skulle ett förhållande dem emellan bli ödesdigert...
 
Mitt omdöme:
Jag har märkt att de här böckerna är perfekta när jag vill ha något lätt och medryckande, utan att det innebär att kvalitén stryker med. För de får mig alltid på läshumör, böckerna om isfolket. De är så stämningsfulla och vackert skrivna, jag fattar inte hur Margit Sandemo lyckades skriva så oerhört många böcker på så kort tid alltså!
 
Så vi fortsätter följa den här familjen och se deras barn och barnbarn växa upp. Det går rätt fort, men det gör ingenting. Jag tycker ändå att man får lära känna karaktärerna tillräckligt väl och man får även chansen att ta farväl av de äldre som man förälskat sig i. Trots att det är så många karaktärer har jag aldrig problem att hålla isär dem. De är alla distinkta och har sin egen personlighet, vilket är väldigt skickligt gjort. Yrja är väl den vi följer mest i den här boken och jag tyckte hon var ett fint tillskott i familjen. Men den mest intressanta nya personen var ändå Kolgrim. Jag ser verkligen fram emot vad som ska komma att hända med honom.

Den här boken var dock lite seg att komma igång tyckte jag. Inte tråkig direkt, bara lite sävlig på något sätt. Och den kändes ibland som en "bro-bok", om ni förstår vad jag menar. Men det är kanske inte så konstigt, det är ju en väldigt lång serie det här. Men i andra hälften hände en hel del spännande saker som nog kan bära flera böcker framåt. Det var också lite sorgligt att vi måste se en del karaktärer försvinna, men så är det väl när en serie utspelar sig över så lång tid.
 
Sagan om Isfolket fortsätter underhålla mig och jag fortsätter med spänning i serien. Jag kan verkligen rekomendera ljudböckerna som läses av Julia Dufvenius (finns på Storytel). De är sjukt bra gjorda.
 
Till top