biblioteket

Recension: Dödssynden

Recensioner Permalink0
 
Författare: Margit Sandemo

Utgivningsår: 1982
 
Serie: Sagan om Isfolket #5
 
Handling: 
I Europa rasar 30-åriga kriget och även Isfolkets unga män har känning av det. Men unga Cecilie Meiden, Tengels dotterdotter, har sina högst personliga problem. Hon är gravid - med en man som till råga på allt är präst. Hennes goda vän Alexander Paladin står också inför en katastrof. Ryktena säger att han gjort sig skyldig till en oförlåtlig synd, som straffas med döden...
 
Mitt omdöme:
Den här boken tog ett ögonblick att komma igång tyckte jag, och jag hade lite svårt att komma ihåg vem Cecilie var. Men efter en stund hade mitt minne kommit ikapp boken och jag var lika fast som jag brukar vara när jag läser om Isfolket.
 
Dödssynden kändes lite mer avgränsad än tidigare böcker, om man förstår vad jag menar med det. Man är i stora delar endast med Cecilie och hon är så långt borta från sin familj liksom. Visst att vi följer Tarjei och några andra karaktärer, men på det stora hela är vi långt från Gråstensholm och Lindallén. Lite synd.
 
När jag väl mindes vem hon var tyckte jag om Cecilie. Hennes berättelse är intressant och bitvis lite tragisk. Jag tycker att man kommer nära henne och lär känna henne djupare än tidigare, vilket kanske inte är så konstigt. Jag tyckte även mycket om Alexander och det är så tydligt hur mycket de bryr sig om varandra. Dock vet jag inte hur jag känner angående hans ”dilemma” i berättelsen. Vill inte spoila, men att säga att det har med hans sexualitet att göra är väl inte att avslöja för mycket. Nog för att sexualitet kan vara flytande, men hans resonerande kändes ganska tvärt, om man kan säga så. Jag vet inte om det var trovärdigt eller ej, men att han älskar Cecilie är ju inget man kan ställa sig tveksam till. Så på det stora hela inget större problem.
 
Slutet på boken var väldigt spännande och jag ser verkligen fram emot att se hur nästa del i serien fortsätter. Kolgrim är helt klar en intressant karaktär.
 
Kanske en något vag recension, men jag vet inte hur jag ska få fram mina tankar utan att avslöja för mycket. En bra fortsättning i serien hur som helst och om du ännu inte testat de här böckerna tycker jag att du ska ge dem en chans. Perfekta när man vill ha någonting lättsmält, spännande och fint.
 
 
Min recension av bok 1, 2, 3, 4.
Till top