Recension: Ja, se Lotta!

Recensioner ja, se lotta! Permalink0

Författare: Merri Vik

Utgivningsår: 1959

Serie: Lotta #2

I denna bok åker Lotta till faster Truddan och bor där över nyår. Här lär hon känna Mats och går på nyårsbal, där hon lyckas föra samman Truddan med en fysiklektor vid namn Jesper Brem. På tant Bernhardinas släktbjudning möter vi Lottas avlägsna släkting Paul Ryd, som är fem år äldre och enligt Lotta mallig, humorfri och överlägsen. En feministisk diskussion mellan ungdomarna på bjudningen utmynnar i dragkamp mellan könen, vilken slutar med att frisyrer raserar och klackar lossnar. Dagen efter hos tant Bernhardina klär Lotta ut sig till en världsvan ung dam och lyckas lura Paul. För att fira den sista jullovsdagen åker Lotta, Giggi och Britt spark till Gammaltuna. Resan för med sig både auktioner och museibesök.

En kul fortsättning i Lotta-serien där vi helt enkelt fortsätter följa Lotta i hennes liv. Boken känns som att den är uppdelad i små vinjetter, som små inblickar i Lottas vardag. Det är en mysig stämning och tonen är lättsam och rolig.

Någonting jag verkligen uppskattade i den här boken är att det finns inslag av lite seriösare saker. Fortfarande i en dråplig och humoristisk paketering, men ändå. Som hur kvinnor och män borde vara jämställda till exempel. Det är någonting som författaren berör. Man får även se att Lotta är väldigt självständig och att hon inte låter någon, allra minst pojkar, ställa sig över henne. Helt klart ett bra inslag! Det sagt märker man ju dock att boken inte direkt är skriven på senare tid.

Vi får även lära känna Lottas vänner och familjemedlemmar lite mer, vilket var fint. Precis som i första boken är relationerna en stark del av berättelsen. Några nya karaktärer som ska bli kul att följa, som Paul till exempel.

Det är väl inte höjden av litteratur direkt, men vad gör väl det? Lotta är precis vad jag känner för att läsa just nu och jag ser fram emot att fortsätta i serien.