biblioteket

Recension: A world without princes

Recensioner a world without princes Permalink0
 
 
Författare: Soman Chainani

Utgivningsår: 2014
 
Serie: The school for good and evil #2
 
Handling: 
After saving themselves and their fellow students from a life pitched against one another, Sophie and Agatha are back home again, living happily ever after. But life isn't exactly a fairytale. When Agatha secretly wishes she'd chosen a different happy ending with Prince Tedros, the gates to the School for Good and Evil open once again. But Good and Evil are no longer enemies and Princes and Princesses may not be what they seem, as new bonds form and old ones shatter.
 
Mitt omdöme:
Det var kul att vara tillbaka med Sophie och Agatha igen. Tyvärr var den här uppföljaren inte riktigt lika bra som dess föregångare. Lite "andra-boken-syndromet". Men trots att jag inte gillade den lika mycket var det ändå en underhållande bok.
 
Jag tror att en stor anledning till att jag inte tyckte om den här lika mycket som bok ett är att den kändes lite rörig. Det var lite svårt att hänga med i svängarna ibland liksom. Och det var ganska mycket samma sak om och om igen. Väldigt mycket om att "såhär ska tjejer vara" och "såhär ska killar vara". Jag förstår vad författaren försöker göra, men det blir lite för mycket. Men jag uppskattar samtidigt att det är ett ämne som tas upp och ifrågasätts.
 
I den här boken tycker jag att Agatha inte riktigt får ta lika mycket plats som Sophie, vilket är lite synd. Hon var en av mina favoritaspekter med den första boken. Med det sagt gillade jag ändå att Sophies karaktär fick utvecklas lite mer. Deras vänskap och hur de kämpar för (och ibland emot varandra) är väldigt fin.
 
Så ja. En helt okej uppföljare. Jag gillar den här serien väldigt mycket och kan helt klart rekommendera ljudböckerna. Berättarstilen är unik och själva berättelsen skiljer sig från mycket annat jag läst. Så jag kommer helt klart fortsätta med bok tre. 
 
 
 
Till top