biblioteket

Recension: The school for good and evil

Recensioner the school for good and evil Permalink1
 
Författare: Soman Chainani

Utgivningsår: 2013
 
Serie: The school for good and evil #1
 
Handling: 
This year, best friends Sophie and Agatha are about to discover where all the lost children go: the fabled School for Good & Evil, where ordinary boys and girls are trained to be fairy tale heroes and villains. As the most beautiful girl in Gavaldon, Sophie has dreamed of being kidnapped into an enchanted world her whole life. With her pink dresses, glass slippers, and devotion to good deeds, she knows she’ll earn top marks at the School for Good and graduate a storybook princess. Meanwhile Agatha, with her shapeless black frocks, wicked pet cat, and dislike of nearly everyone, seems a natural fit for the School for Evil.
   But when the two girls are swept into the Endless Woods, they find their fortunes reversed—Sophie’s dumped in the School for Evil to take Uglification, Death Curses, and Henchmen Training, while Agatha finds herself in the School For Good, thrust amongst handsome princes and fair maidens for classes in Princess Etiquette and Animal Communication.. But what if the mistake is actually the first clue to discovering who Sophie and Agatha really are…?
 
Mitt omdöme:
Jag har varit nyfiken på den här boken jättelänge. Jag har i stort sett bara hört bra saker om den, så när jag hittade ljudboken på Storytel blev jag hur glad som helst. Och jag förstår verkligen varför den är så omtyckt. Att läsa, eller lyssna på som i mitt fall, den här berättelsen var ren och skär underhållning.
 
Konceptet med de två skolorna och att man antingen är ond eller god är jätteintressant och väldigt snyggt utfört. Jag tyckte om att de andra eleverna var barn eller barnbarn till kända hjältar och skurkar. Kung Arthur till exempel. Tonen är lättsam, men samtidigt finns det väldigt mycket hjärta invävt i det lätta och roliga. För den här boken var faktiskt rätt rolig, men även engagerande och lite gripande.
 
Hela grejen med ond vs god var som sagt väldigt intressant. Hur författaren använde så polariserande karaktärsdrag för att utveckla karaktärerna och deras relation till varandra. Att man är god för att man genuint gör goda saker, inte för att man är vacker och så vidare. Jag tycker att just karaktärsutveckligen hos i stort sett alla karaktärer var sjukt bra utfört. Den kändes naturlig och äkta på något sätt.
 
Agatha var min absoluta favorit. Jag älskar hur hon är en vettig röst bland en massa konstigt resonerande. Hur hennes sunda förnuft och goda hjärta löste så många knepiga situationer. Hon är ju inte utan fel, men hon vill verkligen göra gott och gör det utan att egentligen tänka efter. Sophie var väldigt rolig. Dråplig som tusan och på gränsen till irriterande. Hon balanserade på den där gränsen ganska många gånger, men föll aldrig riktigt över på fel sida eftersom författaren lyckas ge henne djup samtidigt som hon är en väldigt ytlig person. Dessa två tjejers relation var väldigt spännande att följa och jag älskade att man verkligen kunde känna hur mycket de bryr sig om varandra även när de inte står på samma sida.
 
Jag riktigt längtar efter att sätta igång med nästa bok i serien. Jag tror det kommer bli en väldigt spännande uppföljare.
 
#1 - - Bam:

Åh, denna verkar vara intressant. En riktigt rolig idé!

Till top