biblioteket

Recension: City of heavenly fire

Recensioner city of lost souls Permalink0
 
 
Författare: Cassandra Clare

Utgivningsår: 2014
 
Serie: The mortal instruments #6
 
Handling: 
Darkness returns to the Shadowhunter world. As their society falls apart around them, Clary, Jace, Simon, and their friends must band together to fight the greatest evil the Nephilim have ever faced: Clary’s own brother. Nothing in the world can defeat him—must they journey to another world to find the chance? Lives will be lost, love sacrificed, and the whole world change in the sixth and last installment of the Mortal Instruments series!
 
Mitt omdöme:
Egentligen borde jag nog låta den här boken smälta lite innan jag recenserar den, men nej. Jag vill skriva om den nu. Det känns lite konstigt att ha läst klart den här serien. Jag har inte älskat varje bok, har alltid tänkt att det är en serie jag tycker om men inte mycket mer än så. Men nu sitter jag här ändå och känner mig alldeles tom.
 
För när man nått den sjätte boken i en serie man tycker om så har karaktärerna och deras liv borrat sig in i en på ett sätt kortare serier eller ensamstående böcker inte alltid lyckas med. För man har spenderat så lång tid med dem liksom. Jag har stört mig på vissa karaktärer tidigare i serien, Clary och Jace främst. Men det gjorde jag inte i den här boken. Vet inte om det beror på att jag faktiskt har fäst mig även vid dem vid det här laget, eller om de bara helt enkelt inte var irriterande. Men resten av karaktärerna. Magnus, Alec, Isabelle och Simon. Fy vad jag kommer sakna dem. Jag är medveten om att den här recensionen antagligen snarare blivit mitt sentimentala pladder, snarare än en faktiskt recension. Bare with me. Jag är väldigt nöjd med var de alla till sist hamnade i alla fall. Deras slut kändes som ett tillfredställande sådant.
 
Själva berättelsen i den här boken gick väldigt fort fram. Inte på ett dåligt sätt. Men det kändes inte som att jag läste en bok på över 600 sidor om ni förstår hur jag menar. Vissa saker var väl en aning mindre intressant än andra, men på det stora hela är det en av de starkare berättelserna i serien. Jag gillar också att själva berättelsen liksom byggde upp för någon typ av fortsättning. Jag gissar att Lady Midnight som nyss kommit ut bygger vidare på vissa saker som händer i den här boken.
 
Nu vill jag sätta tänderna i The infernal devices. Är himla glad att Cassandra Clare inte slutat skriva om sina Shadowhunters än. För helt kommer jag inte behöva släppa den här världen än. Men jag känner mig ändå lite sentimental. Men glad. Det var ett väldigt bra avslut på en serie som betytt mer för mig än jag trodde den gjorde.
 
 
 
Till top