biblioteket

Recension: City of ashes

Recensioner city of ashes Permalink0
 
Författare: Cassandra Clare
 
Utgivningsår: 2008
 
Handling:
Clary Fray just wishes that her life would go back to normal. But what's normal when you're a demon-slaying Shadowhunter, your mother is in a magically induced coma, and you can suddenly see Downworlders like werewolves, vampires and faeries? Clary would love to spend more time with her best friend, Simon. But the Shadowhunters won't let her go - especially her handsome, infuriating newfound brother,, Jace. And Clary's only chance to help her mother is to track down rogue Shadowhunter Valentine, who is probably insane, certainly evil - and also her father. When the second of the Mortal Instruments is stolen, the terrifying Inquisitor suspects Jace. Could Jace really be willing to betray everything he belives in to help their father?
 
Mitt omdöme:
Jag har lite blandade åsikter kring den här boken, liksom med bok nummer ett i serien. Emellanåt känns det som att det är hur mycket som helst att hålla reda på, för att sedan inte hända så mycket. Men jag tycker om berättelsen och karaktärerna, det är bara något som gör att jag inte älskar den här boken. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Den är bara okej liksom och jag kommer på mig själv med att vilja göra annat under stora delar av boken. Men sen kommer ett stycke eller en händelse som gör att jag helt enkelt måste läsa vidare.
 
När det kommer till karaktärerna så gillar jag dem, som sagt, över lag. Clary är jag väl inte sådär överdrivet engagerad i, men hon är okej. Gillar att hon har lite mer kunskap om vad hon kan göra i den här boken. Jace är också en bra karaktär, han är rolig emellanåt och jag förstår varför så många älskar honom. Personligen är jag inte lika förälskad i honom som så många andra verkar vara. Simon däremot är en av mina favoriter. Hans karaktär får ta en större del i hela den här världen, av vissa anledningar, än i första boken. Jag gillar det.
 
City of ashes är alltså en helt okej bok i min mening. The Mortal Instruments är väl inte min favoritserie, men jag gillar den tillräckligt mycket för att vilja läsa resterande böcker. Ser fram emot filmatiseringen av första boken nästa år!
 
Till top