biblioteket

Recension: Gryningsstjärna

Recensioner gryningsstjärna, recension Permalink0
 
Författare: Charlotte Cederlund

Utgivningsår: 2017
 
Serie: Idijärvi #2
 
Handling: 
Mörkret har lagt sig över Idijärvi sameby och det dröjer veckor innan solen återvänder. Borri noaidis attack har rivit upp djupa sår inom Áili, sår som blir än mer smärtsamma när en tragisk olycka gör henne ensam igen. 
   Samtidigt har Nåjdernas råd kommit till byn. De söker efter Urseiten, det mytomspunna föremål som kan förgöra dem alla om det hamnar i fel händer. Áili litar inte på rådsmedlemmarna och när deras sökande inte ger resultat försöker hon utveckla sina krafter på egen hand. Hon gör allt för att hålla byn säker. Inget pris är för högt för att skydda de hon älskar.
 
Mitt omdöme:
Jag blev faktiskt positivt överraskad av den här boken. Jag gillade den första, Middagsmörker, men jag tycker att dess uppföljare är bra mycket bättre! Det är uppenbart att författaren har utvecklats en hel del från den första till den andra boken.
 
Till en början var jag lite förvirrad, det var ju ändå ett tag sedan jag läste första boken. Men när jag kom in i berättelsen mer så kände jag att jag hade koll igen. Och jag gillar hur berättelsen fortsätter. Det är spännande och hög fart. Jag gillar att Áili får utveckla sina krafter mer och utvecklas som noaidi. Hennes och Olivias relation är jättefin, en av mina favoritaspekter i boken. Olivia utgör ett sådant enormt stöd när Áili annars hade stått ensam, åtminstone till stor del.
 
Över lag tycker jag att miljön och det här samhället är bra och intressant beskrivet. Jag älskar att lära mig mer om samisk kultur, någonting jag kan pinsamt lite om. Dialogen i boken känns äkta, eller vad man ska säga. Det flyter på helt enkelt. Ibland kanske saker och ting upptäcks lite väl lägligt, men det är inget direkt större problem.
 
Slutet av boken tyckte jag också om, det ska bli spännande att se hur serien fortsätter i nästa bok.
 

Min recension av Middagsmörker.

Till top