biblioteket

Recension: Grimmen

Recensioner grimmen Permalink0
 
Författare: Åsa Larsson, Ingela Korsell & Henrik Jonsson (Illustratör)

Utgivningsår: 2014
 
Serie: Pax #2
 
Handling: 
Det finns ett hemligt, magiskt bibliotek under kyrkan mitt i Mariefred. Två väktare har vigt sina liv åt att skydda böckerna och den kunskap som vilar däri, men på ålderns höst behöver de hjälp och bröderna Alrik och Viggo är de utvalda.
   Del två i serien tar vid precis där Nidstången, den första boken i serien, slutade. Alrik och Viggo får fullt upp när en best attackerar djur och människor i staden. Är det en hamnskiftare eller en varulv som går lös? Hur ska sådana bekämpas? Och kan man lita på häxmästaren som plötsligt dyker upp i Mariefred för att söka råd i biblioteket?
 
Mitt omdöme:
Nu har det gått en tid sedan jag läste ut Grimmen, så den är inte helt färsk i mitt minne. Jag gissar på en kort recension med andra ord.
 
Seriens andra del fortsätter från första boken direkt, vilket jag gillar. Man kastas in i berättelsen på en gång och det känns nästan inte som att det är två separata böcker, åtminstone känner jag så till en början. Bok två var inte riktigt lika minnesvärd och engarerande som dess föregångare, i alla fall för mig. Jag antar att den helt enkelt har bok två syndromet. Den blir lite som en bro i serien om man kan säga så. Men jag tycker om att vi får en liten, liten djupare glimt in i Alrik och Viggos liv innan de kom till Mariefred. Det hoppas jag vi ser mer av i kommande böcker. Jag gillade även den nya karaktären som vi får möta. Som jag glömt namnet på. Något på D. Häxmästaren. Intressant karaktär som jag hoppas se mer av i framtiden.
 
Slutet var lite 'meh' för mig. Kan inte riktigt sätta fingret på varför. Inte lika spännande som första boken helt enkelt. Men jag gillar att Alrik och Viggo får utmana sig själva och sina kunskaper.
 
Grimmen var alltså en helt okej fortsättning i PAX-serien, som jag trots allt är väldigt intresserad av att fortsätta.
 
Till top