biblioteket

Skriva: Att tänka om

Skriva bok, böcker, skriva, skrivande Permalink0
Det var ett tag sedan jag skrev ett Skriva-inlägg. Sedan sist har jag inte ens öppnat mitt dokument. Jag höll ju på att påbörja redigeringsprocessen på mitt manus, men ärligt talat kom jag inte särskilt långt. För de ändringar jag listade upp för mig själv kändes väldigt ytliga. Finslip innan jag ens redigerat boken på en djupare nivå. Och när jag började gräva lite djupare insåg jag att jag skulle behöva skriva om berättelsen nästan helt för att komma dit jag vill. Läskigt, men samtidigt skönt. För nu står jag inte bara och stampar och petar i grammatik. Nu finns en riktigt riktning jag måste ta för att skriva klart den här boken.
 
Så tanken från början var att skriva den här berättelsen i form av en triologi. Men istället har jag bestämt mig för att bara skriva en. "Klämma ihop" berättelsen helt enkelt. Jag kommer göra detta för att jag inte tror att det finns tillräckligt material för tre böcker. Så istället för att slösa bort tid på att arbeta på tre mer innehållsmässigt tunna böcker, tänker jag skriva en (förhoppningsvis) mycket intressantare och bättre bok som står för sig själv.
 
Så nu är jag tillbaka i planeringsfasen. Jag vill verkligen lägga ordentligt mycket tid på det här, så att jag slipper onödiga misstag när jag väl skriver. Omskrivningar kommer självklart vara en del av processen ändå, men jag tänker att med en bra plan så behöver jag kanske inte skriva om och redigera riktigt lika mycket.
 
Så ja. En stor uppgift står framför mig, men det känns ändå rätt bra. Nu kanske det faktiskt kan bli någonting av den här berättelsen!
Till top