biblioteket

Recension: The tiny wife

Recensioner the tiny wife Permalink0
 
 
Författare: Andrew Kaufman

Utgivningsår: 2010
 
Handling: 
A thief charges into a bank with a loaded gun, but he does not ask for money; what he asks for, instead, is the object of greatest significance currently in the possession of each patron. The thief then leaves, and the patrons all survive, but strange things soon begin to happen to them: One survivor’s tattoo jumps off her ankle and chases her around; another wakes up to find that she’s made of candy; and Stacey Hinterland discovers that she’s shrinking, incrementally, a little every day, and nothing that her husband or son do can reverse the process. The Tiny Wife is a fable about losing yourself in circumstances and finding yourself in the the love of another.
 
Mitt omdöme:
Det var länge sedan jag gillade en berättelse så här mycket. Jag var grundligt underhållen hela tiden. Hur författaren har fått in så mycket på så lite plats är otroligt.
 
The tiny wife är väldigt "whimsical", vilket jag vanligtvis inte är ett jättestort fan av. Men här fungerade det väldigt bra, det kändes aldrig ansträngt eller löjligt. Jag gillade att vi får en inblick in i så många karaktärers liv efter rånet och trots att berättelsen hoppar runt lite kändes den aldrig osammanhängande. Sättet den är skriven på föll mig verkligen i smaken. Det var en bra blandning av humor och allvar liksom.
 
Karaktärerna tyckte jag väldigt mycket om och jag tycker att man lär känna dem väldigt bra. Det är intressant att se vad som hänt dem och försöka klura ut vad det kan tänkas betyda för dem. Just det tycker jag att författaren har lyckats med hur bra som helst. Det är liksom mycket som är osagt, fär man får fylla i betydelser och "luckor" själv. Detta blev dock aldrig förvirrande, utan det var öppet på ett spännande sätt.
 
Så har du en stund över kan jag verkligen rekommendera The tiny wife. Jag kommer utan tvekan läsa mer av Andrew Kaufman i framtiden.
 
Till top