biblioteket

Recension: The walking dead, Vol. 1 - Tills döden skiljer oss åt

Recensioner the walking dead Permalink0
 
Författare: Robert Kirkman & Tony Moore

Utgivningsår: 2004
 
Serie: The walking dead #1
 
Originaltitel: Days gone by
 
Handling: 
En epidemi av apokalyptiskt format har svept över världen och väckt de döda till liv. Smittan har på bara några månader fått civilisationen att kollapsa; kvar finns inga myndigheter, inga affärer, ingen post eller kabel-tv.
   En av få överlevande i denna skrämmande framtid är Rick Grimes. Alldeles nyss var han en fridfull amerikansk småstadspolis. Skild från sin familj får han kämpa på liv och död för att försöka finna sin fru och sitt barn. Vilka är egentligen farligast? De döda eller de levande?
   I en värld befolkad av döda tvingas vi till slut att börja leva ...
 
Mitt omdöme:
Jag har aldrig sett tv-serien som är baserad på den här serien, så jag visste egentligen inte så mycket om berättelsen. Men eftersom jag är inne i något av en zombie-fas för tillfället bestämde jag mig för att ge den ett försök. Och jag tyckte om den här första volymen väldigt mycket faktiskt!
 
Som sagt är jag lite zombie-galen just nu och just den aspekten var väldigt underhållande. Man vill liksom veta vad som har hänt. Det blir väldigt spännande när zombierna kommer in i en scen, actonpackat helt enkelt. Zombierna tar ju även fram olika drag hos karaktärerna. I hur de reagerar till exempel. Det var väldigt snyggt utfört. Dock hoppas jag att man får fler svar på vad som faktiskt har hänt med världen i framtida volymer. Jag antar det, detta är ju trots allt bara början på en ganska lång berättelse.
 
Till en början tyckte jag karaktärerna var lite stereotypa, lite ytliga. Men ju längre in i volymen man kommer tycker jag ändå att jag knöt an till dem och började se fler sidor hos dem. I slutändan brydde jag mig till och med om dem. Relationerna är också ganska intressanta och jag hoppas (och antar) att framtida volymer kommer gå in djupare på dynamiken karaktärerna emellan.
 
Teknarstilen var snygg och passade tonen. Det är inte en massa färger, vilket jag tror är bra. Det finns en enkelhet som snyggt flyter samman med texten. Dialogen kändes naturlig och flöt på bra.
 
Så detta är en serie jag helt klart kommer fortsätta med. Det ligger ju som tur är många volymer framför mig.
 
Till top