biblioteket

Recension: Monstret i natten

Recensioner monstret i natten, recension Permalink0
 
Författare: Mats Strandberg & Sofia Falkenhem (Illustratör)

Utgivningsår: 2016
 
Serie: Monstret i natten #1
 
Handling: 
Boken handlar om Frank, en mörkrädd pojke som blir ett monster på sin nioårsdag. Han blir biten av en fluffig liten knähund, och blir ett slags varulv om nätterna - men den här varulven vill bara bli kliad bakom öronen och klappad på magen. Men människorna förstår inte. Rykten om ’attackerna’ sprider sig i den lilla staden Yrred, monstret blir allt större och farligare i folks fantasi och paniken växer. Och räddast av alla är nog Frank, som inte vågar berätta för någon att det är han som är monstret.
 
Mitt omdöme:
Eftersom jag är ett stort fan av Mats Strandberg vill jag läsa allt han skrivit. Och monstret i natten har jag hört bra grejor om, så trots att jag helt klart är äldre än målgruppen för boken bestämde jag mig gör att testa.
 
Och vilken fin bok! Spännande och engagerande. Levande karaktärer, som alltid i Mats Strandbergs böcker. Frank blir, på få ord och kort tid, en huvudkaraktär man verkligen blir investerad i. De karaktärer som introduceras mot slutet gillade jag också och ser fram emot att läsa mer om i böckerna som följer.
 
Jag tycker hela monster-grejen funkar bra på många plan. Dels som en spännande del i berättelsen, men även som ett sätt att påvisa utanförskap. Mycket snyggt gjort!
 
Språket är anpassat till en yngre publik, men jag tycker aldrig att det blir nedlåtande eller så, som det riskerar att bli ibland när man skriver för barn. Nej, här passar språket innehållet precis!
 
En fin bok, med superfina illustrationer, som jag verkligen rekommenderar. Särskilt om du har någon som är typ 6-10 år att läsa med, men även bara att läsa själv.
 
Till top