biblioteket

Recension: Nordiska väsen

Recensioner nordiska väsen Permalink0
 
 
Författare: Johan Egerkrans

Utgivningsår: 2013
 
Handling: 
De går under många namn de osynliga, oknytt, skrömt, de övernaturliga. De antar många former och de lockar, förför och förgör. 
   Nordens mörka skogar, djupa sjöar och höga berg hyser en mängd mytiska varelser. Vi ser dem inte om de inte väljer att visa sig, men de gör sig ständigt påminda. När någon mystiskt försvinner i skogen, när man hör märkliga ljud på vinden, när mjölken surnat över natten är det de övernaturliga som varit framme. Förr i tiden var de en naturlig del av vår värld, ett sätt påminna människor om att ha respekt för naturen. 
   En del väsen finner man i hela Europa, som drumliga jättar, mystiska troll, skira älvor och eldsprutande drakar. Andra, som den skönspelande näcken, nattens mara, skogens huldra och mylingarna, är typiska för norden. De personifierar naturen i all dess nyckfullhet och en del av dem ÄR naturen.
 
Mitt omdöme:
Jag ÄLSKAR sådant här. Myter och varelser och legender. Jag kommer utan tvekan köpa hem ett fysiskt exemplar av den här boken, som e-bok gjorde sig inte illustrationerna sig riktigt rättvisa. Men de bidrog ändå till läsupplevelsen.
 
Det var jätteintressant att få lära sig lite mer om de här varelserna. Många hade jag hört talas om tidigare, men det fanns även några som jag inte kände till alls. Jag tyckte om upplägget. Att författaren beskriver hur de ser ut, vad de gör, hur man bäst beter sig om man möter dem. Det var också en sak jag verkligen gillade. I dessa små texter är det nästan som att författaren skriver om verkliga varelser. Boken känns som en sammanställning av sådant som faktiskt finns i vår värld, vilket gjorde att jag kände mig mycket mer engagerad i det jag läste.
 
Stämningen är ganska mystisk och ibland nästan lite obehaglig. Det är helt klart ganska creepy varelser vi har här i vår nordiska mytologi. Men det finns även lite roligare fakta inblandat.
 
Så ja, jag är lite såld på den här boken. Kommer helt klart läsa mer av författaren i framtiden.
 
Till top