Recension: Ja, jag har mens. Hurså?

Allmänt, Recensioner ja, jag har mens. hurså? Permalink0

Författare: Clara Henry

Utgivningsår: 2015

Mens alltså. Vad är det egentligen? Komikern och Youtube-fenomenet Clara Henry har svaret. Här delar hon med sig av sina egna erfarenheter och tips till alla som har eller väntar på att få mens. Innebörden av menstruation, den historiska behandlingen av mens i olika samhällen och religioner, sambanden mellan mens och jämlikhet - allt detta förklarar Clara med sin unika och förhållande röst.

Jag märkte direkt att jag inte var den främsta målgruppen för den här boken. Men det gjorde inte så mycket, för jag gillar Clara Henry och jag tycker att det är så himla bra att en sådan här bok finns. Att den dessutom är skriven av någon som Clara Henry, som jag gissar många unga ser upp till, är nog bara positivt. Jag hade älskat att ha den här boken som tolvåring. Eller jag hade kanske tyckte den var pinsam, jag vet inte. Men dagens tolvåringar, åtminstone morgondagens tolvåringar, behöver kanske inte tycka det.

Jag lyssnade på ljudboken, uppläst av Clara själv. Det var ett bra beslut tror jag, Clara läser in boken väldigt bra. Tonen är lättsam och rolig, det ligger en stor betoning på att en inte ska känna skam över sin mens. Tips och how-to's för att den där pinsamheten ska kunna minska. Och även om jag som mensat i över tolv år vid det här laget inte lärde mig särskilt mycket, så tror jag boken med all information kan vara väldigt värdefull för någon som ska få sin första mens.

Mycket av innehållet är helt och hållet Claras egna erfarenheter och åsikter, visserligen blandat med mer objektiv fakta, och det skulle man väl kunna se som ett minus om man är på det humöret. Men jag gillade det. Jag tror att det kan vara rätt skönt, om man går och är lite nervös över den där dagen när det till slut sitter en blodfläck i underkläderna, att ha ett mer personligt perspektiv att utgå ifrån. Även om det kanske kommer att skilja sig från sina egna framtida mens-eskapader.

En viktig bok. En rolig bok. Klart värd att läsa!