biblioteket

Recension: Every heart a doorway

Recensioner every heart a doorway Permalink0
 
 
Författare: Seanan McGuire

Utgivningsår: 2016
 
Serie: Wayward children #1
 
Handling: 
Children have always disappeared under the right conditions; slipping through the shadows under a bed or at the back of a wardrobe, tumbling down rabbit holes and into old wells, and emerging somewhere... else.
   But magical lands have little need for used-up miracle children.
   Nancy tumbled once, but now she’s back. The things she’s experienced... they change a person. The children under Miss West’s care understand all too well. And each of them is seeking a way back to their own fantasy world.
   But Nancy’s arrival marks a change at the Home. There’s a darkness just around each corner, and when tragedy strikes, it’s up to Nancy and her new-found schoolmates to get to the heart of the matter.
   No matter the cost.
 
Mitt omdöme:
Premissen för den här boken är fantastisk och antagligen någonting vi bokälskare har fantiserat om en eller två gånger under våra liv. Och jag förväntade mig att älska den här boken. Det gjorde jag inte, åtminstone inte så mycket som jag hade trott att jag skulle göra. Men den var bra och jag förstår varför så många tycker om den.
 
Som sagt, hela grundidén med skolan där dessa människor lär sig hantera faktumet att de är tillbaka i vår värld är väldigt intressant. Att få läsa om de olika ställen de varit på likaså. Men jag önskar bara att den aspekten fick ta lite mer plats i berättelsen. Det kändes inte som att vi får en tillräckligt stor inblick i Nancys värld till exempel. Små glimtar bara. Och det blev jag lite besviken på. Jag visste inte heller att det här till viss del är en mystery-bok. Det är vanligtvis inte riktigt min grej och det gjorde att jag inte riktigt fastnade för berättelsen alla gånger. Det tog också väldigt lång tid för mig att börja bry mig om karaktärerna. Jag tyckte om dem, men brydde mig inte särskilt mycket förrän kanske de sista 30 sidorna eller så. Vilket är väldigt synd.
 
Jack var nog den karaktär jag tyckte var intressantast. Hon stod ut lite mer än de andra, och jag tror att nästa bok i serien mest följer henne och hennes syster! Det ska bli kul att läsa. Jag tyckte också väldigt mycket om Lundy. Hela hennes story var väldigt intressant och lite sorgsen.
 
Boken är väldigt välskriven och språket är vackert och eget. Stämningen är mystisk och lite skum på något sätt, vilket passar berättelsen bra. Och jag fullkomligt älskade slutet! Så även om jag hade vissa problem med boken kommer jag helt klart fortsätta med serien. Den var tillräckligt engagerande och unik för att göra min nyfiken inför fortsättningen.
 
Till top