biblioteket

Skriva: Funderingar kring redigering

Skriva skriva Permalink0
Eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill göra med min NaNoWriMo-berättelse öppnade jag upp bok ett i serien istället. Kände att jag kunde gör mer nytta där. Och jag har aldrig redigerat en berättelse förut. Men nu har jag nått en punkt i min bok där jag måste sätta igång med det, vilket känns kul men även sjukt överväldigande. Så jag skapade ett nytt dokument där jag helt enkelt listade upp allt som behöver göras.
 
 
Ett axplock av min brainstorming session för en stund sedan.
 
Det känns väl fortfarande överväldigande, men jag är glad att ha något konkret att jobba på. Det jag ska göra nu är att göra någon sorts prioriteringslista bland dessa punkter. Tänker att jag går från stora ändringar till lite mindre. 
 
Hur brukar ni göra?
 
Förhoppningen är att ha gått igenom manuskriptet en vända innan året är slut och sedan skicka det till min kära syster, som har gått med på att beta-läsa det. Ska bli intressant att se vad hon säger, har aldrig visat mina texter för någon direkt. Men ja. Det är mycket att göra, och jag kommer säkert vara lite seg att sätta igång. Men jag är övertygad om att det kommer göra berättelsen mycket bättre. Vilket ju är det viktigaste.
Till top