Recension: Drömtjuvarna

Recensioner drömtjuvarna Permalink0

Författare: Maggie Stiefvater

Utgivningsår: 2013

Originaltitel: The Dream Thieves

Serie: Kretsen #2 (The raven cycle #2)

När Adam, Gansey och Ronan mötte Blue förändrades deras liv på ett dramatiskt sätt. Nu händer det igen – leylinjerna som leder runt den förtrollade skogen Cabeswater har vaknat. Allt ställs på sin spets.
   Ronans märkliga, svårtydda drömmar håller på att ta över hans liv, och han måste nu försöka bemästra sina övernaturliga förmågor. Finns det ett samband mellan drömmarna och den försvunna skogen?
   Ungdomarna får höra talas om en relik, ett märkligt ting som kan förse sin ägare med möjligheten att stjäla drömmar. Samtidigt känner de alla att en gåtfull och olycksbådande kraft närmar sig, som om någon eller något till varje pris vill komma över reliken.

Jag vet inte varför jag alltid låter det gå så himla lång tid mellan böckerna när jag håller på med en serie, but there we go. Hur som helst var det jättefint att vara tillbaka i den här världen. Framförallt att vara tillbaka hos de här karaktärerna. För min del är det just de som gör den här serien så himla bra.

Jag älskade att Ronan fick så mycket utrymme i den här boken. Han är nog min favorit tror jag. Tycker att han är väldigt intressant, lite dubbel eller vad man ska säga. Mjuk och hård på samma gång. Hans förmågor var också väldigt spännande att läsa om och jag hoppas att han kommer få lika mycket utrymme i kommande böcker. Jag tycker också att Blue kändes som en mycket mer självklar del i gruppen i den här boken, men att gruppen i stort kändes lite splittrad. Antagligen för att de spenderar stora delar av berättelsen på sina egna håll. Men kärleken dem emellan går inte att ta miste på oavsett. De är en egen familj och jag älskar att läsa om dem.

Bokens andra styrka är språket. Och då läste jag ändå en översatt version. Maggie Stiefvater skriver så jäkla speciellt och så fruktansvärt vackert. Jag sitter och suckar över hennes förmåga som författare, för hennes språk är bara så himla bra! Någon gång ska jag köpa hem de här böckerna på engelska, men tills vidare kör jag på bibliotekets översatta exemplar.

Precis som i första boken var jag lite förvirrad här och var, vilket är anledningen till att jag inte ger den full pott. Inte lika förvirrad som i första boken dock, men det händer liksom ganska mycket. Men det var ingen större fara på den fronten och för det mesta var jag rejält underhållen. Längtar ordentligt efter tredje boken. Får hoppas den finns inne nästa gång jag besöker biblioteket.

Min recension av Kretsen