biblioteket

Recension: The Witches

Recensioner the witches Permalink0
 
 
Författare: Roald Dahl

Utgivningsår: 1983
 
Handling: 
The Grand High Witch of all the World has gathered together the witches of England for an annual conference at the Hotel Magnificent in Bournemouth. Their agenda is the elimination of all the children in the country and the prospects for their young victims look bleak. But her Grand High Witch and her cronies have reckoned without the spark and ingenuity of a young guest at the hotel and his rather brilliant grandmother.
 
Mitt omdöme:
Jag tror att detta är min första Roald Dahl-bok. Jag har sett några filmadaptioner baserade på hans böcker, men The Witches hade jag aldrig kommit i kontakt med tidigare. Och vi kan väl säga att jag nog är rätt glad för det. Hade jag läst denna som barn hade jag blivit vettskrämd.
 
Som vuxen däremot kände jag verkligen att detta inte var skrivet för mig. Men jag uppskattade berättelsen för det mesta ändå. Den var rolig och kvick och jag gillar beskrivningen av häxorna. Början och slutet var båda väldigt underhållande. De hade humor och lite fina sensmoraler. Mitten var dock ganska tråkig. Det är en relativt kort bok, så faktumet att den kändes långdragen emellanåt är kanske inte så bra.
 
Karaktärerna var okej, de passade in bra i berättelsen. Kan väl inte säga att jag fick någon större kontakt med huvudpersonen. Fick liksom inget större grepp om honom som person. Den enda häxan man riktigt får spendera särskilt mycket tid med är The High Witch, och hon var faktiskt rätt obehaglig. Men mormorn älskade jag! Tyckte hon var ett riktigt original och det var så fint hur mycket hon älskar sitt barnbarn. Tyckte slutet var riktigt roligt, när hon blev så exalterad över deras äventyr tillsammans.
 
Så även om jag inte blev alldeles förälskad i den här boken ser jag fram emot att testa fler av Roald Dahl berättelser. De är ju minst sagt omtyckta!
 
Till top