biblioteket

Recension: Småtrollen och den stora översvämningen

Recensioner småtrollen och den stora översvämningen Permalink0
 
 
Författare: Tove Jansson

Utgivningsår: 1945
 
Serie: Muminböckerna #1
 
Handling: 
Mumintrollet och hans mamma är på vandring för att söka efter den försvunna muminpappan. Det blir en äventyrlig vandring med hotande odjur, en stormig seglats och en stor översvämning innan familjen återförenas och hittar dalen där de sedan bor hela sitt liv - och där muminböckernas nya äventyr utspelar sig.
 
Mitt omdöme:
Mumintrollen var typ det bästa jag visste när jag var liten. Men jag läste aldrig böckerna, utan det var tv-serien som gällde. Så jag tyckte det var hög tid att jag gav min på berättelsen om Mumin i dess ursprungliga form. Jag lyssnade på ljudboken, uppläst av Tove Jansson själv, och det var jättemysigt. Men jag kommer nog köpa hem alla böcker så småningom. De är sådana jag helt enkelt vill ha i bokhyllan.
 
Så ja. Det var en mysig och fin stund helt enkelt och en bra introduktion till Mumin-världen. Berättelsen i sig var väl inte något överväldigande direkt, men vansinnigt fin (hur många gånger kan jag skriva det i den här recensionen tro?) att lyssna på. Språket är enkelt, men målande och det passar berättelsen väldigt bra. Vi får även möta flera filurer som tillsammans bygger upp den här världen och jag ser fram emot att få möta ännu fler. I den här första boken skrapar vi bara på ytan känns det som.
 
Är galet sugen på att kolla på tv-serien nu, men jag tror jag ska vänta tills jag läst alla böckerna ändå.
 
Till top