biblioteket

Recension: Rat Queens - Volume 1: Sass & Sorcery

Recensioner rat queens Permalink0
 
 
Författare: Kurtis J. Wiebe & Roc Upchurch

Utgivningsår: 2014
 
Serie: Rat Queens #1
 
Handling: 
Who are the Rat Queens? 
   A pack of booze-guzzling, death-dealing battle maidens-for-hire, and they're in the business of killing all god's creatures for profit. 
   It's also a darkly comedic sass-and-sorcery series starring Hannah the Rockabilly Elven Mage, Violet the Hipster Dwarven Fighter, Dee the Atheist Human Cleric and Betty the Hippy Smidgen Thief. This modern spin on an old school genre is a violent monster-killing epic that is like Buffy meets Tank Girl in a Lord of the Rings world on crack!
 
Mitt omdöme:
Jag har haft ögonen på den här serien ett tag utan att egentligen veta vad den handlar om. Har mest hört folk prata gott om den. Och jag förstår verkligen varför!
 
Jag fullkomligt förälskade mig i karaktärerna. Särskilt Betty och Violet. Betty var så sjukt söt och rolig, och Violet bara fastnade jag för helt enkelt. Vet inte riktigt varför. Är väldigt intresserad av hennes bakgrund, vilken vi fick en liten glimt av i den här första volymen. Jag älskade dessutom dessa kvinnors relation till varandra. Deras dynamik var väldigt välgjord. Jag tycker även att man får en bra inblick i själva världen i den här volymen och jag hoppas att man får dyka ännu djupare i de följande volymerna. 
 
Är så glad att jag köpte hem den här, det var ett tag sedan jag blev så excited över en berättelse. Och jag blev även sjukt inspirerad av bilderna i serien. Tecknarstilen var fantastisk! Jag har hört att serien byter illustratör vid någon tidpunkt längre fram dock. Säkert bra också, men ändå synd.
 
Det enda som gör att den här inte får fem stjärnor av mig är att den bitvis kändes lite "hoppig". Då och då blev jag smått förvirrad om jag kanske hade missat en sida eller något. Det är ganska tvära kast mellan händelserna, så ibland kändes det som att något saknades mellan scenerna. Men det är nog något man vänjer sig vid.
 
Hur som helst älskade jag den här volymen och vill bara klicka hem resen av serien nu på en gång.
 
Till top