biblioteket

Recension: #Girlboss

Recensioner #girlboss Permalink0
 
 
Författare: Sophia Amoruso

Utgivningsår: 2014
 
Handling: 
At seventeen, Sophia Amoruso decided to forgo continuing education to pursue a life of hitchhiking, dumpster diving, and petty thievery. Now, at twenty-nine, she is the Founder, CEO, and Creative Director of Nasty Gal, a $100+ million e-tailer that draws A-list publicity and rabid fans for its leading-edge fashion and provocative online persona. Her story is extraordinary—and only part of the appeal of #GIRLBOSS.
   This aspirational book doesn’t patronize young women the way many business experts do. Amoruso shows readers how to channel their passion and hard work, while keeping their insecurities from getting in the way. She offers straight talk about making your voice heard and doing meaningful work.
   She’s proof that you can be a huge success without giving up your spirit of adventure or distinctive style. As she writes, "I have three pieces of advice I want you to remember: Don’t ever grow up. Don’t become a bore. Don’t let The Man get to you. OK? Cool. Then let’s do this.”
 
Mitt omdöme:
Jag känner egentligen inte till Nasty Gal särskilt mycket. Jag vet att det är ett mode-företag and that's about it. Men den här boken har jag haft ögonen på ett tag ändå, den verkade intressant. Och jag är faktiskt lite förvånad över hur pass mycket jag tyckte om den.
 
Egentligen sägs det inte särskilt mycket om hur man bygger ett stort företag. Det är snarare en berättelse menad att inspirera andra. Det finns tips här och där i boken, men detta är ingen how-to om vi säger så. Det är mycket pepp och "you can do it if you put in the work". Vilket resonerar väldigt bra med mig som person. När boken var slut var jag fylld av inspiration och energi. 
 
Det var helt enkelt väldigt intressant att höra Sophias historia. Vad hon gjort för att lyckas. Hennes företagsfilosofi och så vidare. Språket är lättsamt och tempot är högt. En bok man kan ta sig igenom i en sittning. Jag kan absolut rekommendera ljudboken också, uppläsaren gjorde ett riktigt bra jobb.
 
Så om du är minsta intresserad av egenföretagande eller bara intressanta människor, borde du ge #Girlboss en chans. Helt klart värd att läsa!
 
Till top