biblioteket

Recension: The Outsiders

Recensioner the outsiders Permalink0
 
 
Författare: S.E. Hinton

Utgivningsår: 1967
 
Handling: 
No one ever said life was easy. But Ponyboy is pretty sure that he's got things figured out. He knows that he can count on his brothers, Darry and Sodapop. And he knows that he can count on his friends - true friends who would do anything for him, like Johnny and Two-Bit. And when it comes to the Socs - a vicious gang of rich kids who enjoy beating up on "greasers" like him and his friends - he knows that he can count on them for trouble. But one night someone takes things too far, and Ponyboy's world is turned upside down...
 
Mitt omdöme:
Det här var en fantastisk liten bok. Inte ens 200 sidor, men så himla mycket händer. Jag blev fullkomligt kär i The Outsiders. Den är skriven på ett otroligt enkelt, men vackert sätt. Just språket i boken var min favoritdel. Författarens sätt att hantera dialog är väldigt skickligt, det bara flyter fram. Känns väldigt naturligt och språket passar berättelsen väldigt bra.
 
Nästa sak jag gillade väldigt mycket var karaktärerna. Tror inte det fanns en enda karaktär jag ogillade. De som stod närmast Ponyboy speciellt, de kändes väldigt verkliga och levande. Har svårt att tro att någon av dem kommer försvinna ur mitt minne någon gång snart. Individuellt funkade de väldigt bra, men deras relation till varandra är det som verkligen lyfter boken. Att de är så olika, men ändå inte. Att de bryr sig så mycket om varandra. Darry och Sodapop var nog mina favoriter, efter Ponyboy. Deras brödraskap var väldigt fint att läsa om.
 
Boken tar upp flera intressanta teman. Utanförskap, fördomar, kärlek, familj och vänskap. Klassskillnader, rädsla och mod. Att alla trots allt är människor, oavsett om man är en greaser eller en Soc. Som sagt, den hinner med en hel del på bara 180 sidor. Men det känns aldrig som att det blir för mycket. Det är helt enkelt en vacker, och ibland hemsk, bok som jag tror kommer beröra de flesta som läser den. Jag rekommenderar den verkligen, en av de bästa böckerna jag läst i år.
 
Till top