biblioteket

Recension: Kärleken passerade här en gång

Recensioner kärleken passerade här en gång Permalink0
 
 
Författare: Peo Bengtsson

Utgivningsår: 2014
 
Handling: 
Samuels tillvaro rämnar när Johanna avslöjar att hon träffat en ny man. Medan hon snabbt går vidare in i sitt nya förhållande, står Samuel kvar i spillrorna av det liv han trodde skulle vara för evigt. Och hur blir det med barnen?
Samuel försöker orientera sig i en obekant värld, där han är pappa ena veckan och nästa vecka... vadå? Och var är vännerna? Theodor finns där, men deras vänskap är bräcklig. Vad återstår när kärleken har passerat?
 
Mitt omdöme:
Den här boken var ganska speciell. Jag vet inte varför egentligen, för ämnet den berör är ju väldigt vanligt och vardagligt om man kan säga så. Många har säkert upplevt något liknande själva. Språket var vackert men jag tror inte det var faktorn som gjorde det här till en ganska unik läsupplevelse.
 
Kanske är det faktumet att man som läsare kommer så otroligt nära inpå karaktärerna, särskilt Samuel. Man får verkligen allt, både i "nutid" och i tillbakablickarna. Och jag tror det är det jag gillade allra bäst egentligen. Jag hamnar liksom så djupt in i Samuels liv och tankar och känslor, att det känns som att de är mina egna. Och det har jag inte riktigt upplevt på samma sätt förut.
 
Under stora delar av boken kände jag att den trots det bara var okej. Jag kunde störa mig lite på Samuel ibland, att han och själva tonen i boken var så djupt sorgsen. Men sedan kom jag över det och förstår honom och hans känslor mer allt eftersom boken går. Och då märker jag att jag verkligen gillar honom, sina fel och brister till trots.
 
När jag läst ut boken tänkte jag att den här nog kommer fasta hos mig. Jag kommer bära karaktärerna och berättelsen med mig under en lång tid tror jag, trots att jag som sagt för det mesta bara tyckte boken var okej. Men den berörde mig helt enkelt, och då när jag slog ihop den efter sista sidan kände jag att jag verkligen älskade den. Tankar åt alla möjliga håll under berättelsens gång alltså, men jag kan absolut rekomendera den.
 
Till top