biblioteket

Recension: Mamette 1 - Änglar och duvor

Recensioner mamette Permalink0
 
 
Författare: Nob

Utgivningsår: 2006
 
Originaltitel: Mamette 1: Anges et pingeons
 
Serie: Mamette #1
 
Handling: 
Rund och med håret i en knut - så som vi ofta tänker oss gamla damer men Mamette är en mormor som har glömt bort att bli gammal. Hon är nyfiken på livet och hänger med varierad framgång med i teknikens utveckling. Kvarterets ungar får sig kanske en uppsträckning i hyfs av Mamette ibland men i utbyte lär hon sig de senaste SMS-förkortningarna.

På parkbänken sitter Mamette och den grälsjuka Fröken Pinsec, och livligt och med en stor portion humor filosoferar över livet. I duvornas paradis (som lika gärna kan vara skyddsänglar) ger de oss en humoristisk bild av hur vi lever. Här är tanten som åker skateboard med dra-matenväskan - Mamette kommer att ta dig med storm.
 
Mitt omdöme:
Tanken var att gå in på biblioteket, lämna tillbaka en bok och sedan gå hem. Meeeen jag kunde självklart inte låta bli att ta en titt bland hyllorna och får till min glädje syn på Mamette! Jag har bara hört lovord om det här seriealbumet och var väldigt nyfiken på att få läsa det. Så Mamette fick följa med mig.
 
Jag är svag för äldre människor, sättet de tänker på och hur de talar (eller snarare vad de talar om). Generellt sett i alla fall. Och Mamette är så himla söt! Både rent utseendemässigt och till sättet. Och jag blev fullkomligt kär i hennes vän med det rosa håret, hon som hör så dåligt. Sjukt kul. Jag tyckte också om att man fick blicka in i hur Mamettes liv har varit, med små "flashbacks" till när hon var yngre. Och ja, mycket fint seriealbum alltså. Själva bilderna var också hur charmiga som helst. 
 
Så om du har en halvtimme över och vill sitta och le en stund tycker jag att du ska plocka upp Mamette.
 
Till top