biblioteket

Recension: The graveyard book

Recensioner Permalink0
 
Författare: Neil Gaiman (Illustrationer av Chris Riddell)
 
Utgivningsår: 2008
 
Handling:
Nobody Owens, known to his friends as Bod, is a normal boy. He would be completely normal if he didn't live in a graveyard, being raised and educated by ghosts.
 
There are dangers and adventures for Bod in the graveyard. But it is in the land of the living that real danger lurks for it is there that the man Jack lives and he has already killed Bod's family.
 
Mitt omdöme:
Mina första intryck av boken var att den var lite Tim Burton-esque, men historien utvecklades så småningom till något alldeles eget. Den här boken är verkligen unik, både berättandet och berättelsen. Vem döper en karaktär till Nobody, liksom? Helt underbart!
 
Jag gillar hur Neil Gaiman har byggt upp boken, vi får följa Bod från ett och ett halvt års ålder till han är femton och från ett kapitel till ett annat kan det ha gått två år. Men det funkar så himla bra! Det är nästan som om varje kapitel är egna små historier, som binds samman väldigt bra till slut.
 
De fina illustrationerna höjer också läsupplevelsen, tillsammans med det härliga språket. Det hela är lättsamt och roligt, samtidigt som det är mörkt och spännande. Boken hade kunnat vara "all over the place", men så är inte fallet. Jag rekomenderar helt klart The graveyard book. Det känns som att jag kommer återvända till den fler gånger.
 
(googla 'the graveyard book illustrations' om ni vill se de fina bilderna i boken)
 
Till top