biblioteket

Recension: Lilla Berlin - Mina vänner

Recensioner lilla berlin Permalink0
 
Författare: Ellen Ekman

Utgivningsår: 2014
 
Serie: Lilla Berlin #2
 
Handling: 
Ellen Ekmans fenomenala humorserie Lilla Berlin, som dagligen publiceras i tidningen Metro och blev bok i våras, kommer nu med en uppföljare. Dagens ungdom fikar rätt, fejkar hårt, fjärtar tyst, och flyttar runt i nya boken. Retrokramare, återbrukare, bakåtsträvare och dåtidsmänniskor får på pälsen. Och vi får följa med på julfirande med släkt och mobilskärmar. Varje stripp är en mininovell, med träffsäkra porträtt av unga storstadsmännikor på 2010-talet där vardagliga igenkänningsbara situationer skildras med precis humor och satir.
 
Mitt omdöme:
Tror egentligen inte att jag har så mycket nytt att komma med som jag inte redan nämnt i recensionen för volym 1, så det blir kort idag.
 
Jag gillar ju det här. Lilla Berlin är någonting man känner igen direkt. Det bästa är tecknarstilen. Älskar Ellen Ekmans stil på illustrationerna. Färglatt och man blir glad helt enkelt. Hon har skapat härliga karaktärer som man vid det här laget börjar känna. Situationerna är, för det mesta, relaterbara. Ofta överdrivna såklart.
 
Dock var det någonting som fattades för mig. Eller jag vet inte om något saknas egentligen, men den här volymen var inte riktigt lika bra som den första. Kan inte riktigt sätta fingret på varför. Men Lilla Berlin är perfekt när man behöver underhållning en stund. Kommer helt klart fortsätta med de här volymerna.
 
 
Min recension av Lilla Berlin #1
Till top