Recension: Lilla Berlin - So last year

Recensioner lilla berlin Permalink0

Författare: Ellen Ekman

Utgivningsår: 2014

Serie: Lilla Berlin #1

Dagens ungdom fotar, festar, facebookar och förfasar sig genom 2010-talet. I Lilla Berlin trängs de särskilda och speciella ipasorternas anhängare, skäggbeundrare och neggningsraggare med dryga trafiklärare, arbetsförmedlare och estradpoeter. Varje stripp är en mininovell, med träffsäkra porträtt av unga storstadsmänniskor på 2010-talet där vardagliga, igenkänningsbara situationer skildras med precis humor och satir.

Jag har läst Lilla Berlin i Metro förut och tyckt väldigt mycket om serien, så när jag såg att mitt bibliotek hade några volymer hemma så plockade jag upp den första. Och jag tyckte väldigt mycket om serien nu också, vilket inte förvånade mig alls.

Tecknarstilen är till synes ganska enkel, men jäklar vad svårt det är att få till en "enkelhet" i sina bilder och samtidigt göra karaktärer utrycksfulla och verkliga. Det lyckas Ellen Ekman verkligen med. Jag är dessutom så imponerad över att hon verkligen har arbetat fram en egen stil som man genast känner igen som hennes. Det är helt klart någonting jag själv strävar efter också. Jag älskar att allt är så färgglatt dessutom och det är helt enkelt väldigt coola bilder i det här albumet.

Vad seriestriparna sedan handlar om tror jag många kan relatera till. Visst att mycket är överdrivet, men det ligger ju en del sanning i vad hennes berättelser handlar om. Och det är roligt helt enkelt! Tycker att formatet funkar väldigt bra också, med serierna som oftast bara sträcker sig över en sida. Läste att albumet beskrivits som noveller i serieformat (eller någonting sådant) och det tycker jag stämmer väldigt bra.

Kommer helt klart låna hem resten av Lilla Berlin-volymerna som stod på bibblan. Perfekt om man vill läsa någonting kul med snygga bilder att kolla på.