Recension: To all the boys I've loved before

Recensioner to all the boys I've loved before Permalink0

Författare: Jenny Han

Utgivningsår: 2014

Serie: To all the boys I've loved before #1

What if all the crushes you ever had found out how you felt about them… all at once?
   Sixteen-year-old Lara Jean Song keeps her love letters in a hatbox her mother gave her. They aren’t love letters that anyone else wrote for her; these are ones she’s written. One for every boy she’s ever loved—five in all. When she writes, she pours out her heart and soul and says all the things she would never say in real life, because her letters are for her eyes only. Until the day her secret letters are mailed, and suddenly, Lara Jean’s love life goes from imaginary to out of control.

Det här var en söt, fluffig bok som jag på det stora hela tyckte om. Jag förstår inte riktigt hypen, men som sagt tyckte jag boken var helt okej bra. En berättelse man kan ta sig igenom fort och som håller en underhållen.

Jag gillar familjedynamiken som finns här mellan Lara Jean, hennes systrar och pappa. Det kändes verkligen som en familj som står varandra nära. De gör mycket tillsammans och är närvarande i varandras liv. Konflikten med Margo var också väldigt bra skriven, en av de bättre bitarna i boken tror jag.

När det kommer till de mer "romantiska" relationerna kunde jag störa mig lite mer. Särskilt på Josh. Jag tyckte inte om honom helt enkelt, hur han betedde sig mot Lara Jean. Jag tyckte han mest tog henne för given, att han bara ville ha henne när någon annan också ville det. Jag tyckte inte heller om hela "protecor"-grejen. "Han är inte bra nog för dig," "Jag måste skydda dig." Sån bullshit. Nej, han och Lara Jean's relation föll mig inte i smaken. Peter var bättre, även om jag kanske inte var sådär överdrivet förälskad i honom heller. Men han kändes mer som att han faktiskt tyckte om Lara Jean. Att han respekterade henne och såg henne som en person som klarar av saker. Deras relation kändes dessutom lite mer utvecklad, trots att hon och Josh ska ha känt varandra så himla länge.

Jag tycker också att Lara Jean som huvudperson var okej. Hon var som resten av boken, lite söt och fluffig. Men jag kunde störa mig på hur ung hon framstod. Nog för att 16 är ungt, men ibland kändes hon knappast äldre än 11 eller 12.

Så allt som allt är jag väl inte himlastormande förälskad i To all the boys I've loved before. Men den var tillräckligt bra för att jag kan tänka mig att plocka upp nästa bok i serien.