biblioteket

Recension: Livet enligt Dagny

Recensioner livet enligt dagny Permalink1
 
 
Författare: Dagny Carlsson & Helen Bjurberg

Utgivningsår: 2016
 
Handling: 
Möt Dagny Carlsson, 104 år, pigg och frisk och världens äldsta bloggare! När Dagny var 99 år gammal anmälde hon sig till en datakurs. Då tog livet en ny vändning.
   Här berättar hon personligt om sina erfarenheter. Om hemligheten bakom att hålla sig vital och slippa krämpor på ålderns höst. Om tillvarons med- och motgångar. Och hur det är att plötsligt och oväntat bli kändis.
   Dagny reflekterar över livet av idag och jämför med hur det var förr. Generöst delar hon med sig av sina tankar om kärlek, vänskap, hälsa, mat, utseende, nyfikenhet - och om konsten att ha kul på gamla dar.
 
Mitt omdöme:
Jag såg Dagnys avsnitt i dokumentärserien "Det är inte så dumt att bli gammal" för ganska länge sedan och blev kär. Såg avsnittet igen för några dagar sedan och efter lite googlande upptäckte jag att den finns en bok av och om Dagny. Självklart var jag tvungen att ta en titt.
 
Tonen är personlig och lättsam. Boken är berättat på ett sätt som gör att man får känslan av att Dagny talar till en. Som läsare får man lära sig både om Dagnys egna liv, men man får också en väldigt intressant inblick i vår historia. Saker vi tar för givet idag, som kylskåp till exempel, har Dagny inte alltid haft i sitt liv. Jag gillar hur hon talar om diverse olika skillnader mellan nu och då. Hur hon är så öppen för det nya, men för den sakens skull kan hon ändå se saker från förr som kanske funkar bättre.
 
Jag älskar Dagnys syn på livet. Att inte bry sig så mycket om vad andra tycker, att göra saker helt enkelt för att man vill prova. Går det fel så gör det. Någonting jag själv har väldigt svårt för, men det är inspirerande att höra hur hon lever sitt liv nuförtiden.
 
Så Livet enligt Dagny är en fin, enkel (i ordets bästa bemärkelse) och mycket intressant och rolig bok. Rekommenderas varmt!
 
#1 - - Klara:

Jag blev nyfiken på att läsa den här! Jag har ju hört talas om Dagny! :)

Svar: Tycker jag verkligen du ska göra! :)
None None

Till top