biblioteket

Recension: Shadow and Bone

Recensioner shadow and bone Permalink0
 
 
Författare: Leigh Bardugo

Utgivningsår: 2012
 
Serie: The Grisha #1
 
Handling: 
Alina Starkov doesn't expect much from life. Orphaned by the Border Wars, she is sure of only one thing: her best friend, Mal--and her inconvenient crush on him. Until the day their army regiment enters the Fold, a swath of unnatural darkness crawling with monsters. When their convoy is attacked and Mal is brutally injured, Alina reveals a dormant power not even she knew existed.
   Ripped from everything she knows, Alina is taken to the royal court to be trained as a member of the Grisha, the magical elite led by the mysterious Darkling. With Alina's extraordinary power in his arsenal, he believes they can finally destory the Fold. Now Alina must find a way to master her untamed gift and somehow fit into her new life without Mal by her side. But nothing in this lavish world is what it seems. As the threat to the kingdom mounts and her dangerous attraction to the Darkling grows, Alina will uncover a secret that could tear her heart--and her country--in two.
 
Mitt omdöme:
Det som slog mig när jag först öppnade den här boken var hur vackert skriven den var. För prologen, eller vad man ska kalla det, är skriven på ett ganska drömskt sätt. Annorlunda mot resten av boken. Men detta väckte helt klart mitt intresse.
 
Resten av boken är också väldigt bra skriven, bara inte lika atmosfäriskt och drömskt. Men det gör ju inget. Jag tycker att berättelsen är vackert berättad även när språket är lite enklare. Leigh Bardugo kan alltså helt klart skriva, och hon kan definitivt skapa levande och unika världar. Jag var väldigt imponerad över världen och hur den är uppbyggd. Även beskrivningar av miljön och karaktärer gjorde att världen blev så levande för mig.
 
Karaktärerna kändes också ganska unika. Jag knöt an till dem lite mer än jag kanske gör i en generisk YA fantasy, om man kan säga så. Alina är väl inte min nya favoritkaraktär direkt, men jag gillar henne. Hon växer genom boken och jag gillar att hon känns intelligent och självständig trots att hon många gånger får hjälp av andra. Mal kunde vara lite småtråkig ibland, men på det stora hela tyckte jag om honom. Relationen mellan honom och Alina var väldigt fin och det är tydligt att de känner varandra utan och innan. Sedan har vi ju the Darkling. Som jag älskade. Fast jag kanske inte borde. Jag vet liksom inte var jag har honom. En manipulerande person både för de övriga karaktärerna och för mig som läsare. Väldigt intressant och skickligt skapad. Det ska bli mycket spännande att se var hans delar av berättelsen kommer hamna i framtida böcker.

Ibland var jag dock lite förvirrad, åtminstone när det kommer till krafterna och the Fold. Jag tror jag har fattat det mesta, men då och då kunde det bli lite vagt och luddigt enligt mig. Förhoppningsvis är jag inte lika förvirrad över detta i nästa del i serien.
 
Men på det stora hela var Shadow and Bone väldigt underhållande och spännande läsning. Jag förstår verkligen varför så många verkar tycka om den här berättelsen.
 
Till top