biblioteket

Recension: Charlie and the chocolate factory

Recensioner charlie and the chocolate factory Permalink0
 
Författare: Roald Dahl

Utgivningsår: 1964
 
Handling: 
Willy Wonka's famous chocolate factory is opening at last!
   But only five lucky children will be allowed inside. And the winners are: Augustus Gloop, an enormously fat boy whose hobby is eating; Veruca Salt, a spoiled-rotten brat whose parents are wrapped around her little finger; Violet Beauregarde, a dim-witted gum-chewer with the fastest jaws around; Mike Teavee, a toy pistol-toting gangster-in-training who is obsessed with television; and Charlie Bucket, Our Hero, a boy who is honest and kind, brave and true, and good and ready for the wildest time of his life!
 
Mitt omdöme:
Jag kände såklart till berättelsen om Charlie sedan innan. Jag har sett filmen med Johnny Depp massvis med gånger (men aldrig den med Gene Wilder, shame on me.), och när jag var liten fanns ett barnprogram baserat på boken. Så jag tror att eftersom jag kan berättelsen så himla bra, så var jag inte överdrivet exalterad över att faktiskt läsa den. Men det är samtidigt en historia jag gillar väldigt mycket, så det var ändå lite kul att läsa den i dess ursprungsform.
 
Willy Wonka är en väldigt rolig karaktär, och faktiskt mindre "obehaglig" än jag tycker han är i filmen till exempel. Konstig och excentrisk, ja. Men inte särskilt obehaglig. Alla barnen är väldigt roligt framställda och Charlie fungerar som en väldigt tydlig motpol till dem alla. Världen (eller fabriken får man väl säga) är framställd på ett väldigt fantasifullt sätt och det är lätt att föreställa sig den. 
 
Roald Dahls stil är lätt att känna igen, så även i den här boken. Jag tycker att det märks tydligt att det är hans verk, trots att jag inte läst så många av hans böcker än. Och det är väl en bra sak? Men som sagt fanns det inte direkt några överaskningar för min del, eftersom jag redan kände till berättelsen. Dock är det helt klart värt att läsa den här boken. Jag kommer utan tvekan fortsätta med Dahls böcker.
 
Till top