biblioteket

Skriva: Min bok

Skriva skriva, skrivande Permalink1
Som utlovat i mitt förra Skriva-inlägg tänkte jag berätta lite om boken jag arbetar på för tillfället. I mycket enkla drag kan man säga att det är en äventyrshistoria för ungdomar, där vi följer en ung flicka som blir kidnappad av ett gäng pirater. Tanken är att vi får följa henne under flera år och vara med om de äventyr och svårigheter hon hamnar i.

Idén kom när jag såg en video där en tjej nämnde att hon skulle vilja läsa mer om pirater i YA-böcker. Direkt kände jag att jag ville prova att göra just det. Skriva en bok om pirater. Det råkade även vara NaNoWriMo-tider, så jag satte igång att planera så att jag skulle kunna börja skriva den 1 november. Och för första gången i mitt liv kändes det enkelt. Inte alltid, men bra mycket oftare än med andra projekt. Jag lärde känna karaktärerna, framförallt min huvudkaraktär Carolina, på ett sätt jag sällan gjort förut. Världen var tydlig för mig och jag hade både flera stora nyckelscener och mindre scener klara för tre framtida böcker. Mitt problem har mest legat i målet. Var ska Carolina hamna? Vad vill hon uppnå? En lösning kom jag på som funkar, utmaningen ligger i att göra den tillräckligt intressant. Och det är där jag befinner mig just nu. För jag är alldeles i slutet på första bokens första utdrag. Och jag känner att jag står still lite. Men jag tror att det mest är mitt eget tvivel som står i min väg. Jag måste helt enkelt bara sätta mig och få det på pränt. Redigeringen är ju nästa steg.

Som sagt är detta tänkt vara första boken i en trilogi. Jag planerar att börja på bok två under årets NaNo. Lite bakvänt kanske, för första boken kommer inte vara klar tills dess. Men jag känner ändå att jag vill göra så, NaNoWriMo är ju så kul och jag vill inte lämna den här världen för något annat.
 
Men nu gäller det helt enkelt att få klart detta första utkast och sedan sätta igång med redigeringen. Jag hoppas vara helt klar i början av 2017 och kanske, kanske börja kika på egenutgivning. Det är vägen jag mer och mer känner är rätt för mig. Nästa Skriva-inlägg blir kanske lite funderingar kring just egenutgivning?
 
Skriv gärna i kommentarerna om det är någonting annat ni vill att jag ska blogga om när det kommer till skrivande!
#1 - - Lion´s Library:

Vad härligt att det flöt på så bra när du kom på din idé! Känns som att det landade rätt då :)
Jag var med första gången i nanowrimo förra året och det var superkul, så förstår att du inte vill missa det! Jag tänker också delta i år, men eftersom det ändå är rätt nytt det här med skrivande för mig så känns alla mina miljontals tankar så spretiga.. Så innan kalaset drar igång måste jag förtydliga det lite för mig själv.

Svar: Vad kul att du gillade NaNoWriMo! Det har blivit något av en staple i mitt liv sedan jag var med första gången :)Det blir lätt spretigt för mig också, så i oktober blir det att planera :)
None None

Till top