biblioteket

Recension: The colour of magic

Recensioner the colour of magic Permalink0
 
 
Författare: Terry Pratchett

Utgivningsår: 1983
 
Serie: Discworld #1
 
Handling: 
On a world supported on the back of a giant turtle (sex unknown), a gleeful, explosive, wickedly eccentric expedition sets out.  There's an avaricious but inept wizard, a naive tourist whose luggage moves on hundreds of dear little legs, dragons who only exist if you believe in them, and of course THE EDGE of the planet...
 
Mitt omdöme:
Efter att ha hört den här massiva serien höjas till skyarna så ville jag prova på den själv. Och visst, jag kan helt klart förstå varför folk tycker så mycket om de här böckerna. Men jag vet inte riktigt om det är någonting för mig.
 
Världen är väldigt kul och intressant. Karaktärerna likaså. De är åtminstone kul. För jag var väl inte superintresserad av vad som skulle hända dem. Twoflower var nog min favorit. Han var väldigt rolig och charmig på sitt sätt. Hans picturebox var ett kul påfund, som en kamera där en demon målar av föremålet för bilden inuti. Rincewind var helt okej, han fungerade lite som en motvikt till Twoflower på sätt och vis. Resten av karaktärerna fastnade inte riktigt hos mig.
 
Jag tror att jag borde ha läst ett fysiskt exemplar av den här boken. Nu lyssnade jag på den som ljudbok och jag märkte att om jag tappade koncentrationen för bara ett ögonblick så var jag ganska förvirrad. Tempot är så himla högt, så det gäller att fokusera. Vet inte om jag hade fastnat mer för boken om jag hade gjort så, ärligt talat tror jag inte det. 
 
Den är väldigt välskriven och språket är väldigt eget. Jag får känslan av att Pratchett har ett ganska unikt skrivsätt. Men tyvärr tror jag att den var en aning för whimsical för min smak. Inte en dålig bok alls, men jag vet inte om jag kommer fortsätta med Discworld-serien. Vi får se.
 
Till top