biblioteket

Recension: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda

Recensioner simon vs the homo sapiens agenda Permalink0
 
 
Författare: Becky Albertalli

Utgivningsår: 2015
 
Handling: 
Sixteen-year-old and not-so-openly gay Simon Spier prefers to save his drama for the school musical. But when an email falls into the wrong hands, his secret is at risk of being thrust into the spotlight. Now Simon is actually being blackmailed: if he doesn’t play wingman for class clown Martin, his sexual identity will become everyone’s business. Worse, the privacy of Blue, the pen name of the boy he’s been emailing, will be compromised.
   With some messy dynamics emerging in his once tight-knit group of friends, and his email correspondence with Blue growing more flirtatious every day, Simon’s junior year has suddenly gotten all kinds of complicated. Now, change-averse Simon has to find a way to step out of his comfort zone before he’s pushed out—without alienating his friends, compromising himself, or fumbling a shot at happiness with the most confusing, adorable guy he’s never met.
 
Mitt omdöme:
Denna bok är riktigt omtyckt här på bok-internet. Och jag förstår verkligen varför. Den var fantastiskt fin. Och jag gillar att den kändes äkta. Svordomar i mängder, alkohol och tankar och funderingar om sex. Jag säger inte att det nödvändigtvis är anledningen till varför den kändes äkta, men faktumet att majoriteten av YA-böcker inte innehåller dessa saker är inte särskilt verklighetstroget. Hur som helst; jag gillade den här boken massor!
 
Simon var en fantastisk huvudkaraktär. Rolig och det märket hur mycket han älskar folket i sin närhet. Han har sina brister som person, men vem har inte det? Det är just relationen karaktärerna emellan jag tyckte var styrkan i den här boken. Både familjerelationer och vänskaper var starka delar i berättelsen. Särskilt vänskap. Jag gillade Abby lite extra, hon kändes som en bra vän helt enkelt. Martin å andra sidan var mest bara irriterande. Skitsamma att han ber om ursäkt en massa, jag var mest frusterad över honom.
 
Mejlen mellan Simon och Blue var väldigt underhållande att läsa. Det är lite hit or miss med sådana saker för mig. När mejl, brev, sms är en del av en bok. Men här sköttes det hur snyggt som helst och jag såg verkligen fram emot de kapitlen. Och hela relationen till Blue var också en av mina favoritdelar i den här berättelsen. Det är så tydligt hur mycket de tycker om varandra.
 
En mysig bok alltså, med vänskap och kärlek och en massa svordomar. Den kommer inte riktigt upp i 5 stjärnor för mig, något saknas. Kan inte riktigt sätta fingret på vad, men på det stora hela älskade jag den. En bok som absolut förtjänar hypen.
 
Till top