biblioteket

Recension: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

Recensioner läsarna i broken wheel rekommenderar Permalink0
 
 
Författare: Katarina Bivald

Utgivningsår: 2013
 
Handling: 
Allting börjar med en brevväxling mellan två helt olika kvinnor. 28-åriga Sara Lindqvist från Haninge och 65-åriga Amy Harris från Broken Wheel i Iowa. Efter två års utbyte av böcker, brev och tankar om både litteratur och livet bestämmer sig Sara för att hälsa på Amy. Men när hon kommer dit är Amy död.
   Sara står ensam i en liten stad mitt ute i ingenstans. Men där finns förstås alla de människor som Amy har skrivit om. Och de excentriska invånarna i Broken Wheel har inget annat val än att ta hand om den förvirrade turisten. Sara blir kvar och för första gången i sitt liv får hon verkliga vänner - inte bara mr Darcy och Bridget Jones - och de hjälper henne att starta en bokhandel med Amys alla böcker.
   Både Sara och staden lever upp, nya och oväntade kärlekspar bildas och varken Sara eller invånarna vågar tänka på att hon snart måste åka hem. När hennes tvåmånadersvisum är på väg att gå ut får hennes nyfunna vänner en alldeles galen, underbar idé…
 
Mitt omdöme:
Jag har hört så himla många människor prata om den här boken. Min nyfikenhet väcktes, premissen lät spännande, men jag hade inte särskilt höga förväntningar. För även om boken är omtalad, så har jag hört ganska mixade åsikter om den. Och ja, där finns en hel del saker som man kan tänkas störa sig på. Jag störde mig på flera av dem själv. Så jag tänkte börja med att ta upp de sakerna, så att jag kan börja spy ur mig hur mycket jag ändå älskade den här boken i slutändan.
 
Negativa saker först då alltså. Huvudkaraktären Sara irriterade jag mig på både en och två gånger i bokens början. Hon kändes otrevlig på något sätt, lite överlägsen. Men det gick över efter ett tag, tack och lov. Boken är dock fylld av clichéer och ibland kunde dialogen kännas lite uppstyltad. Saker och ting upprepades en gång för mycket, så väl meningar som händelser, och jag kan väl inte påstå annat än att berättelsen var en aning förutsägbar.
 
Men.
 
Men!
 
Den här boken fick mig att känna mig så fruktansvärt glad! Den är fylld av bokprat och bokkärlek. En bokälskares dröm. Broken Wheel växte verkligen i mina ögon ju längre in i boken jag kom. En fin småstad som kändes som hemma på något vis. Ett ställe där alla känner alla, på gott och ont. Men jag tror att det är karaktärerna som jag föll för allra mest i slutändan. Det känns som att jag har fått bli medlem i deras märkliga lilla familj, bara genom att läsa om dem. Sina brister till trots älskade jag dem, och jag tror att de verkligen kommer stanna kvar hos mig. Allra mest fäste jag mig vid Tom. Kom på mig själv att sitta och le som ett fån så fort han var med i en scen. Och jag vet egentligen inte varför. Han var bara så fin och jag älskade att läsa om honom och Sara tillsammans. Jag ville bara dra ut på slutet när det närmade sig. Boken fick helt enkelt inte ta slut.
 
Jag kommer behöva skaffa hem ett faktisk exemplar av den här boken. Att ha lyssnat på den som ljudbok räcker helt enkelt inte. För jag har en känsla av att den här boken kommer vara en sådan jag återvänder till när jag behöver få vara lite glad. När jag får Broken Wheel abstinens.
 
Till top