biblioteket

Recension: Beauty Queens

Recensioner beauty queens Permalink1
 
 
Författare: Libba Bray

Utgivningsår: 2011
 
Handling: 
Survival. Of the fittest. 
   The fifty contestants in the Miss Teen Dream Pageant thought this was going to be a fun trip to the beach, where they could parade in their state-appropriate costumes and compete in front of the cameras. But sadly, their airplane had another idea, crashing on a desert island and leaving the survivors stranded with little food, little water, and practically no eyeliner.
   What's a beauty queen to do? Continue to practice for the talent portion of the program - or wrestle snakes to the ground? Get a perfect tan - or learn to run wild? And what should happen when the sexy pirates show up?
 
Mitt omdöme:
Den här boken fick mig att skratta rakt ut redan i prologen. Och jag fortsatte skratta genom hela boken. Vilken otroligt rolig, löjlig (i ordets bästa bemärkelse) och speciell berättelse. Jag lyssnade på boken som ljudbok och Libba Bray var berättaren. Hon gjorde ett fantastiskt jobb, hennes insats både bakom orden och berättandet gjorde att Beauty Queens blev en riktigt bra ljudbok.
 
Karaktärerna var väldigt lätta att tycka om. Där är ganska många att hålla reda på, men för det mesta var det inte något större problem. Deras röster var tillräckligt distinkta för att jag skulle känna igen dem alla. Tiara är min absoluta favorit (och rösten Libba Bray använde till henne var så sjukt rolig). Hon var bara så söt och underbart ditzy. Petra gillade jag också jättemycket och Mary-Lou's del av berättelsen var väldigt snyggt utförd tycker jag. Det var jättefint att se allas relationer byggas upp och vilken fantastisk sak kvinnlig vänskap kan vara.
 
Ämnena som berörs i boken är så viktiga och trots all humor finns det helt klart ett djupare budskap bakom orden. Jag gillade att de här tjejerna fick ta plats. Att de fick vara sexuella varelser, att de slutade säga förlåt över att de finns till. Det var också intressant med all reklam som visar hur jävla löjlig marknadsföring till kvinnor kan vara. Som när det kommer till bindor, till exempel.
 
Ibland kändes berättelsen något disorienterad, saker hände relativt snabbt emellanåt. Så ibland hängde jag inte riktigt med. Men på det stora hela tycker jag absolut att Beauty Queens är väl värd att läsa. Jag kommer helt klart läsa mer av Libba Bray i framtiden.
 
#1 - - Elin - bokparadiset:

Åh det var flera år sen jag läste den här, borde ta och läsa om den! Tyckte precis som du om boken, sååå najs med tjejer som får ta plats! Och ja reklam riktat mot kvinnor är ofta så löjligt..

Till top