biblioteket

Recension: A study in Charlotte

Recensioner a study in charlotte Permalink0
 
 
Författare: Brittany Cavallaro

Utgivningsår: 2016
 
Serie: Charlotte Holmes #1
 
Handling: 
The last thing Jamie Watson wants is a rugby scholarship to Sherringford, a Connecticut prep school just an hour away from his estranged father. But that’s not the only complication: Sherringford is also home to Charlotte Holmes, the famous detective’s great-great-great-granddaughter, who has inherited not only Sherlock’s genius but also his volatile temperament. From everything Jamie has heard about Charlotte, it seems safer to admire her from afar.
   From the moment they meet, there’s a tense energy between them, and they seem more destined to be rivals than anything else. But when a Sherringford student dies under suspicious circumstances, ripped straight from the most terrifying of the Sherlock Holmes stories, Jamie can no longer afford to keep his distance. Jamie and Charlotte are being framed for murder, and only Charlotte can clear their names. But danger is mounting and nowhere is safe—and the only people they can trust are each other.
 
Mitt omdöme:
Jag var ganska exalterad över den här boken innan jag började läsa. Jag gillar Sherlock Holmes som karaktär, även om jag inte älskar historierna han lever i, och den här omarbetningen lät helt enkelt kul. Men jag föll i fällan  jag ibland faller i när det kommer till den här typen av böcker. För mordmysterier är inte min grej. Jag vet inte varför jag fortsätter läsa dem. De lyckas alltid dra in mig!
 
Missförstå mig rätt; den här boken var inte dålig. Den var välskriven och hade intressanta karaktärer. Men jag brydde mig helt enkelt inte. Storyn intresserade mig inte i det minsta, vilket jag tror beror på att det inte är en genre jag gillar. Om du däremot brukar tycka om mysterier kan jag tänka mig att du kan gilla den här boken. För min del kändes den utdragen, som om den var alldeles för lång.
 
Som sagt hade berättelsen intressanta karaktärer och de var anledningen till att jag fortsatte med boken. Charlotte var en spännande "uppdatering" av Sherlock och jag tror att hon var min favorit i slutändan. Hon är smart och kapabel, samtidigt som hon är sårbar och lite mer mänsklig än originalkaraktären. Jamie tyckte jag om för det mesta. Ibland blev han lite smått irriterande och självisk. Men jag gillade dynamiken dem emellan.
 
Men i slutändan kände jag att detta var en ganska medioker läsupplevelse. Helt okej, men jag kommer inte fortsätta med serien.
 
Till top