biblioteket

Recension: The book of dragons

Recensioner the book of dragons Permalink0
 
 
Författare: E. Nesbit

Utgivningsår: 1900
 
Handling: 
Eight madcap tales of unpredictable dragons — including one made of ice, another that takes refuge in the General Post Office, and a fire-breathing monster that flies out of an enchanted book and eats an entire soccer team!
 
Mitt omdöme:
Ja... Jag vet inte om jag har så väldigt mycket att säga om den här boken egentligen. Vi kör väl på en kort recension då?
 
Åtta små berättelser som alla har en eller flera drakar i sig. Det ord som dök upp i huvudet när jag lyssnade på det här var "charmigt". De var alla väldigt charmiga och söta. Hyfsat underhållande, men jag är ju inte direkt målgruppen här. Det var så uppenbart en barnbok.
 
Som alltid när det rör sig om flera berättelser samlat så tyckte jag om vissa bättre än andra. Men jag tror att jag bara gillade två eller tre ärligt talat. Resten var ganska meh. Men jag måste säga att författaren har en väldig variation på drakar. Fantasifullt skapade i varje berättelse och det tyckte jag väldigt mycket om. 
 
Så ja. Hel okej, söt bok för barn om drakar. Dock har den ju några år på nacken, så jag tror inte att jag skulle vilja läsa den för ett barn idag. Könsrollerna var inte alltid helt okej här, haha.
 
Till top