Recension: Superkrafter - På gott och ont

Recensioner superkrafter Permalink0

Författare: Karl Modig

Utgivningsår: 2016

Vad gör man om man skulle få superkrafter? Oscar och Klara är två rätt vanliga 17-åringar i Stockholmsförorten Spånga. Men på väg hem från en fest träffas de av blixten och när de vaknar nästa dag kan Oscar plötsligt kontrollera eld och Klara kan framkalla smärta hos andra de har fått superkrafter. Men vad gör man med sina superkrafter? Ska man bli superhjälte? Hur blir man det? Och var hittar man egentligen ett brott att stoppa? Klara och Oscar letar efter det bästa sättet att använda sina krafter, men dras in i något mycket större och allvarligare.

Jag var så uppspelt när jag först hörde talas om den här boken. Superkrafter är alltid spännande liksom. När jag såg att författaren är lika gammal som min lillasyster blev jag dessutom väldigt imponerad och nyfiken. Och på många sätt tyckte jag om boken. Men jag hade också en hel del problem med den.

Den är lättläst och ofta spännande. Som sagt, superkrafter går alltid hem. Och just superkrafterna var jättekul att läsa om. Men jag önskar bara att Klara och Oscar hade fått mer tid att utveckla och utforska sina nya förmågor. Det som finns är relativt enformigt och jag ser inte supermycket utveckling hos dem. Ärligt talat hade jag gärna sett att krafterna tog ännu mer plats. Ibland känns de lite som en eftertanke.

Tempot är någonting jag inte riktigt fick bukt om. Det är högt på sina ställen, men stora delar av boken står nästan lite stilla. Det är hur många sms-konversationer som helst mellan Klara och Oscar som egentligen inte tillför särskilt mycket, till exempel. "'Ska vi ses ikväll?' 'Ok, var?' 'Samma ställe.' 'Klockan åtta?'" Lite åt det hållet. Det finns liksom ingen variation i hur de kommunicerar, inte bara när det gäller sådana konversationer. Som karaktärer var Klara och Oscar helt okej, men jag tror det finns utrymme att fördjupa dem ytterligare. Ärligt talat gjorde de inget särskilt stort intryck på mig. Klara var väl mer intressant än Oscar i alla fall.

Men trots att allt inte direkt föll mig i smaken här var jag tillräckligt underhållen för att fortsätta läsa. Och baserat på hur slutet är skrivet känns det som att det finns en möjlighet till fler böcker. Vet inte om det kommer bli så, men det var känslan jag fick i alla fall. Och i så fall kommer jag nog testa dem också. Jag tror det finns potential till en riktigt spännande historia, det nådde bara inte hela vägen för min del i den här boken.