biblioteket

Recension: The Miniaturist

Recensioner the miniaturist Permalink1
 
 
 
Författare: Jessie Burton

Utgivningsår: 2014
 
Handling: 
On a brisk autumn day in 1686, eighteen-year-old Nella Oortman arrives in Amsterdam to begin a new life as the wife of illustrious merchant trader Johannes Brandt. But her new home, while splendorous, is not welcoming. Johannes is kind yet distant, always locked in his study or at his warehouse office—leaving Nella alone with his sister, the sharp-tongued and forbidding Marin.
   But Nella’s world changes when Johannes presents her with an extraordinary wedding gift: a cabinet-sized replica of their home. To furnish her gift, Nella engages the services of a miniaturist—an elusive and enigmatic artist whose tiny creations mirror their real-life counterparts in eerie and unexpected ways . . .
   Johannes’ gift helps Nella to pierce the closed world of the Brandt household. But as she uncovers its unusual secrets, she begins to understand—and fear—the escalating dangers that await them all. In this repressively pious society where gold is worshipped second only to God, to be different is a threat to the moral fabric of society, and not even a man as rich as Johannes is safe. Only one person seems to see the fate that awaits them. Is the miniaturist the key to their salvation . . . or the architect of their destruction?
 
Mitt omdöme:
Jag hade ganska höga förväntningar på The Miniaturist när jag påbörjade den.Tyvärr var det en ganska intetsägande läsupplevelse. Inte dålig, men inte heller en berättelse som påverkade mig på något sätt.
 
Den är välskriven och idén är unik. Jag gillade att den utspelar sig i Amsterdam på 1600-talet. En miljö och tid jag inte läst särskilt mycket om. Och beskrivningarna av staden och huset karaktärerna bor i var nog det jag gillade mest med boken. Jag kunde se allt väldigt tydligt framför mig.
 
Karaktärerna var ganska meh. Nella var okej som huvudperson. Hon kunde kännas ganska naiv och barnslig, men jag kunde helt klart se henne växa under bokens gång. Hennes utveckling tyckte jag om. Cornelia och Marin var också helt okej. Jag tror jag gillade Marin särskilt bra. Hon hade lite jävlar anamma och kändes som en modern kvinna, långt före sin tid. Resten av karaktärerna brydde jag mig inte om något speciellt.
 
Jag tycker att hela grejen med miniatyr-sakerna var relativt spännande. Man satt liksom och undrade vad Nella skulle få nästa gång, och objekten var alltid beskrivna väldigt väl och på ett vackert sätt. Men ibland var jag lite förvirrad över vad som pågick och ärligt talat brydde jag mig inte sådär väldigt mycket om att få reda på det. Så The Miniaturist var alltså en helt okej bok. Den hade både bra och dåliga sidor. Jag tvivlar på att den kommer stanna kvar i mitt minne särskilt länge dock.
 
#1 - - bam:

åh jag som var så sugen på att läsa denna snart! hehe!

Svar: Tycker du ska prova den om du är nyfiken på boken. Vet flera andra som har tyckt jättemycket om den! :)
None None

Till top