biblioteket

Recension: Alanna: The first adventure

Recensioner Alanna the first adventurer Permalink0
 
 
Författare: Tamora Pierce

Utgivningsår: 1983
 
Serie: Song of the Lioness #1
 
Handling: 
From now on I'm Alan of Trebond, the younger twin. I'll be a knight.

In a time when girls are forbidden to be warriors, Alanna of Trebond wants nothing more than to be a knight of the realm of Tortall. So she finds a way to switch places with her twin brother, Thom. Disguised as a boy, Alanna begins her training as a page at the palace of King Roald. But the road to knighthood, as she discovers, is not an easy one. Alanna must master weapons, combat, and magic, as well as polite behavior, her temper, and even her own heart. 

Filled with swords and sorcery, adventure and intrigue, good and evil, Alanna's first adventure begins, one that will lead to the fulfillment of her dreams and make her a legend in the land.
 
Mitt omdöme:
Jag fullkomligt slukade den här boken. Även om jag trodde att jag skulle gilla den, så förväntade jag mig inte att tycka om den så pass mycket som jag faktiskt gjorde.
 
Den här boken är en riktig äventyrshistoria. Alla som är det minsta intresserad av fantsasy, riddare och magi borde plocka upp den här boken. Alanna växte verkligen genom berättelsen. Hon lär sig fort, både hur man behöver agera för att slippa undan straff inom hovet, men även i hennes färdigheter med vapen och magi. Det ska bli väldigt spännande att se hur hon fortsätter att utvecklas i resten av serien. Jag tyckte även mycket om hennes vänner. Deras sammanhållning och kamrstskap var väldigt fin och de var underhållande att läsa om helt enkelt. George var också en intressant karaktär, han var nog en av mina favoriter faktiskt.
 
Jag gillar att läsa riktigt bra middlegrade. Eller jag vet egentligen inte om den här boken räknas som just middlegrade, men det känns som att den är skriven för en något yngre publik. Men eftersom den är så skickligt skriven passar den för vem som helst. Språket är aldrig nerdummat, det känns aldrig som att författaren försöker lära sina läsare något på ett allt för påtvingat sätt. Det är helt enkelt en väldigt underhållande bok och jag är väldigt glad att jag har resten av serien här hemma i bokhyllan. Jag har en känsla av att jag kommer maraton-läsa dem de närmaste dagarna.
 
Till top