biblioteket

Recension: Saga - Volume 1

Recensioner saga Permalink2
 
 
Författare: Brian K. Vaughan och Fiona Staples

Utgivningsår: 2012
 
Serie: Saga #1
 
Handling: 
When two soldiers from opposite sides of a never-ending galactic war fall in love, they risk everything to bring a fragile new life into a dangerous old universe.
 
Mitt omdöme:
Jag har bara hört fantastiska saker om den här serien och var väldigt nyfiken på att se om jag skulle gilla berättelsen lika mycket som alla andra verkar göra. Jag blev inte besviken. 
 
Det som slog mig var att den var så rolig. En sorts torr humor som genomsyrar i stort sett varje sida. Den är rå, både i språk och visuellt. Mycket naket, massor av svordomar och en hel del blod och våld också. Men den är samtidigt väldigt mjuk på något sätt, om man ens kan säga så. Eller det är kanske snarare karaktärerna som gör att jag känner så. Deras relation till varandra. Särskilt Alana och Marko, deras kärlek gör tonen mjukare på något sätt. Alana är ju väldigt vass, inte minst i hur hon pratar med Marko. Men det lyser igenom hur mycket han betyder för henne. Jag tror jag gillade henne allra bäst faktiskt. Izabel var också en favorit, hoppas få se mer av henne i framtiden. Jag är överhuvudtaget väldigt nyfiken på hur flera av karaktärerna kommer utvecklas i kommande volymer, särskilt The Will.
 
Bilderna sedan är helt fantastiska, jag gillade verkligen tecknarstilen. Allt är så häftigt gjort, inte minst hur "människorna", eller de olika varelserna, framställs. Väldigt kreativa utseenden på många av dem, man var aldrig uttråkad. De lite större uppslagen med bilder tyckte jag också väldigt mycket om. De var så stämningsfulla, särskilt de som hade lite text på sig också. Inte dialog, utan Hazels berättande.
 
Jag tycker absolut att Saga förtjänar hypen. Ser fram emot volym 2.
 
#1 - - David /OArYA:

Man kan prata hur länge som helst om hur sjukt bra Fiona Staples är som tecknare, jag älskar hennes stil. Hon har tydligen fritt fram när det gäller att hitta på hur varelserna ska se ut och det har hon verkligen tagit fasta på!

Svar: Håller med, älskar hur dessa varelser ser ut!
None None

#2 - - Bella:

Visst är de bra! :DD

Ps så har du blivit taggad på min blogg. Om du har lust får du hemskt gärna göra den ^^

Svar: Åh, kul! Sätter igång med frågorna direkt :)
None None

Till top