biblioteket

Recension: The replacement

Recensioner Permalink0


Författare: Brenna Yovanoff

Utgivningsår: 2010

Handling:
Mackie is not one of us. Though he lives in the small town of Gentry, he comes from a world of living dead girls ruled by a little tatooed princess. He is a replacement - left in the crib of a human baby sixteen years ago. Now, he's slowly dying in th human world.
 
Mackie would give anything to live a normal life, play his bass, and find out more about an oddly intriguing girl named Tate. But when Tate's baby sister goes missing, he is drawn into the underworld of Gentry, known as Mayhem. He must face the dark creatures of the slag heaps and find his rightful place, in our world - or theirs.

Mitt omdöme:
Jag måste erkänna att anledningen till att jag ville köpa den är boken från början var omslaget. Det är helt fantastiskt, ett av mina favoriter. Handlingen lät dessutom väldigt spännande. Tyvärr blev jag lite besviken. Boken var inte dålig, men inte heller sådär superbra. Det kändes inte som att det hände så mycket. Men jag gillar sättet dialogerna mellan karaktärerna är skrivna, de känns väldigt verklighetstrogna.

När det sedan kommer till karaktärerna måste jag säga att jag inte gillar Mackie särskilt mycket. Han känns väldigt blah. Jag uppfattar honom som lite små-gnällig och negativ. Ingen stark huvudperson alls, även om han gör bra saker också. Däremot gillade jag hans bästa vän, Roswell. Han ställde upp för Mackie i vått och torrt och tillsammans med Tate blev han den starka karaktären i boken. Tate var, som sagt, också en stark karaktär. Dock på ett annat sätt än Roswell. Hon var lite mer handligsdriftig. Kanske för att hon är mer personligt involverad i den utmaning de ställs inför.

The replacement var en lättläst bok som hade en del spännande element, men jag kommer nog inte läsa om den. Den får helt enkelt pryda min bokhylla med sitt vackra omslag. 


Till top