biblioteket

Recension: Niceville

Recensioner Permalink0


Författare: Kathryn Stockett
Utgivningsår: 2009
Originaltitel: The Help

Handling:
I 60-talets Amerika får vi följa Skeeter, en ung kvinna med drömmar om att få skriva. Hembiträdena Aibileen och Minny arbetar för två familjer i Skeeters hemstad och de tre kvinnornas liv vävs samman när Skeeter bestämmer sig för att skriva en bok om svarta hembiträdens version av hur deras yrken verkligen ser ut. Arbetet med boken är farligt och riskabelt, men det förändrar allt.

Mitt omdöme: Jag fick nys om den här boken när jag såg trailern till dess filmatisering, med Emma Stone som Skeeter. Jag ville dock läsa boken innan jag såg filmen (som inte har kommit ut än i vilket fall som helst) och det är jag väldigt glad för. Jag sträckläste Niceville, så mycket man nu kan sträckläsa något när man arbetar 8 timmar om dagen. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som jag gillar så mycket. Den är inte jätterolig, inte heller jättesorglig. Men den är hjärtlig och känns äkta.

Jag säger bara en sak: Läs den!



Till top