biblioteket

Recension: The Selection

Recensioner the selection Permalink0
 
 
Författare: Kiera Cass

Utgivningsår: 2012
 
Serie: The Selection #1
 
Handling: 
For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.
   But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.
   Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself—and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined.
 
Mitt omdöme:
Den här boken har jag velat läsa hur länge som helst. Den är så himla populär, så jag ville se vad alla gillar så mycket. Folk har beskrivit den som en blandning av Askungen och The Bachelor, vilket jag tycker stämmer ganska bra in. Jag har också hört folk säga att det inte direkt är en bra bok, i bemärkelsen att den kanske inte är särskilt välskriven, men att den är sjukt beroendeframkallande. Även detta stämmer hur bra som helst.
 
Jag himlade med ögonen flera gånger. Över clichéer och märkliga meningar. Över karaktärerna och deras dialog, inre och med varandra. Jag vet att många tycker att huvudkaraktären America är sjukt irriterande och jag kan väl på sätt och vis förstå det. Men jag var aldrig direkt irriterad över henne som karaktär. Vissa saker hon sa möjligtvis, men aldrig över henne som person. Jag gillade henne faktiskt. Hon var vänlig och lätt att tycka om helt enkelt. Aspen tyckte jag däremot var ganska irriterande och Maxon hade sina stunder han också. Men jag gillade honom bra mycket mer åtminstone. De andra flickorna som America kommer nära i The Selection tyckte jag för det mesta om. Särskilt Marley.
 
Och när folk säger att den här berättelsen är beroendeframkallande har de absolut rätt. Jag ville hela tiden veta vad som skulle hända och jag är bra sugen på att fortsätta med nästa bok nu på en gång. Det är en väldigt medryckande berättelse, även om det finns ett och annat fel.
 
Till top