biblioteket

Recension: The reptile room

Recensioner the reptile room Permalink0
 
Författare: Lemony Snicket

Utgivningsår: 1999
 
Serie: A series of unfortunate events #2
 
Handling: 
Dear Reader,
   If you have picked up this book with the hope of finding a simple and cheery tale. I'm afraid you have picked up the wrong book altogether. The story may seem cheery at first, when the Baudelaire children spend time in the company of some interesting reptiles and a giddy uncle, but don't be fooled. If you know anything at all about the unlucky Baudelaire children, you already know that even pleasant events lead down the same road to misery.
   In fact, within the pages you now hold in your hands, the three siblings endure a car accident, a terrible odor, a deadly serpent, a long knife, a large brass reading lamp, and the reappearance of a person they'd hoped never to see again.
   I am bound to record these tragic events, but you are free to put this book back on the shelf and seek something lighter.
   With all due respect,
   Lemony Snicket
 
Mitt omdöme:
Jag kände att en lässvacka var på ingång, så jag bestämde mig för att lyssna på bok nummer två i A series of unfortunate events, The reptile room. Och jag tror jag gillade den ännu mer än första boken. Kort och väldigt underhållande, perfekt när man bara vill ha någonting lättsmält. Den här boken var väldigt rolig och trots att syskonen blir utsatta för en hel del hemskheter, så var den lättsammare än dess föregångare. Som ljudbok funkar de här böckerna alldeles utmärkt dessutom.
 
Jag tycker man kommer närmare de tre syskonen i den här boken och jag börjar tycka väldigt mycket om dem. Att de alltid är där för varandra. Att de tror på varandra när ingen annan gör det. Uncle Monty var en kul karaktär också, en frisk fläkt på något vis. Jag tycker att Count Olaf är rätt trist egentligen, men han funkar ändå bra i berättelsen.
 
Språket är nog ändå det bästa med boken. Det är så rappt och kul! Jag skrattade rakt ut flera gånger. Och jag gillar också hur författaren liksom väver in lite mer avancerade ord och förklarar dem på ett ganska roligt sätt. 
 
The reptile room var precis vad jag behövde just nu. Är väldigt glad att jag har elva böcker kvar i den här serien att utforska.
 
 
Min recension av The bad beginnings
Till top