biblioteket

Recension: Expeditionen: min kärlekshistoria

Recensioner expeditionen min kärlekshistoria Permalink1
 
 
Författare: Bea Uusma

Utgivningsår: 2013
 
Handling: 
Juli 1897. Ingenjör Andrées expedition ger sig iväg i en vätgasballong med riktning Nordpolen.
Snart befinner sig tre män, med minimala kunskaper om arktiska förhållanden, mitt i en vit mardröm. Efter tre dagar nödlandar de på isen, sedan följer månader av vandring mot fast mark, dragandes på tunga slädar. Trettiotre år senare hittas expeditionsmedlemmarna på Vitön. Varför dog de, trots tillgång till varma kläder, matkonserver och gevär?

I Expeditionen. Min kärlekshistoria reser författaren och läkaren Bea Uusma i Arktis och till Nordpolen och letar efter sanningen om expeditionens öde.
 
Mitt omdöme:
Jag hade aldrig hört talats om Andreé-expeditionen innan jag började läsa den här boken. Nu känns det som jag vet precis allt. Vilket jag självklart inte gör, men Bea Uusma beskriver allt så himla levande och ingående. Det kändes inte som en faktabok. De här tre männen, särskilt Nils Strindberg, kommer till liv igen i den här boken. Man märker verkligen hur passionerad författaren är när det kommer till den här delen av historien.
 
Jag tycker det är så fantastiskt att en expedition, och en tämligen misslyckad sådan, kan skapa en sådan längtar efter att få veta vad som verkligen hänt över hundra år senare. Men det är kanske den där ovissheten som gör det intressant. Personligen är jag väldigt intresserad av historia, men har väl inget område som jag är speciellt insöad på. Men jag kan tänka mig att det är oerhört surrealistiskt och spännande att få gå in på djupet så pass mycket som Uusma gör. Att få ta i deras grejor, läsa deras brev och så vidare.
 
Det jag gillade bäst var helt klart språket. Det är nästan lite drömskt, det målar upp en väldigt verklig och levande bild av expeditionen. Detta varvat med Nils Strindbergs brev tyckte jag väldigt mycket om.
 
Då och då var boken lite seg, det kändes som att man stampade på samma ställe vid några tillfällen. Men allt som allt tyckte jag mycket om den och om inte annat jag har lärt mig en hel del om Andreé-expeditionen.
 
#1 - - Maddes bokblogg:

Gillade den här boken!

Till top