biblioteket

Tag: Professional book tag

Frågor professional book tag Permalink0

Hittade den här tagen på youtube (här är originalet) och bestämde mig för att svara på frågorna. Orkade inte översätta dem, men jag tror ni överlever.

 

1. Doctor: A book that consoles you, helps you.


Fangirl av Rainbow Rowell. Även om jag bara har läst den två gånger så känner jag redan att det kommer vara en bok jag kommer återvända till när jag behöver det.

 

2. Chef: A book that has a lot of ingredients, a bit of everything.


Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Den har humor, historia, massor av olika händelser som jag tror tilltalar väldigt många människor.

 

3. Barista: A book that gets you pumped.


Cinder av Marissa Meyer. Har bara läst de två första böckerna i den här serien, men har känt mig väldigt peppad att fortsätta. Förstår egentligen inte varför jag inte läst Cress än. Men både Cinder och Scarlett är väldigt roliga böcker att läsa. Kanske inte i den bemärkelsen att man skrattar när man läser, men de är väldigt underhållande liksom.

 

4. Student: Assigned book you actually liked.


Tess of the D’urbervilles. Läste den här på engelskan i gymnasiet och tyckte väldigt mycket om den.

 

5. Lawyer: A book everyone else loves but you didn’t like or thought was okay and need to defend your answer.


Har nog aldrig behövt försvara faktumet att jag inte gillar en bok. Sookie Stackhouse-serien är det första som dyker upp i huvudet. Oerhört populära böcker, men jag har inte gillat dem så väldigt mycket. Dock började jag ändra åsikt lite grann när jag läste den tredje boken och har känt mer och mer att jag ändå vill fortsätta läsa serien.

 

6. Actor: A book with a well-rounded protagonist.


Svår fråga. The final empire av Brandon Sanderson kanske? Gillade Vin som huvudperson. Hon växte och utvecklades under bokens gång.

 

7. Retail: Book you just HAD to have.


Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Älskar den här serien, så när den avslutande delen kom ut var jag självklart tvungen att skaffa hem den. Blev lite sugen på en omläsning nu faktiskt.

 

8. Artist: Favorite book cover.


Åh, det finns så himla många. Omslaget till utgåvan jag har till Ronja Rövardotter dök upp först i huvudet, så det får väl bli mitt svar. Tycker jättemycket om det här omslaget och vill skaffa hem samma utgåva av Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio också.

 
 

9. Editor: A book you found yourself criticizing more than enjoying.


Naomi & Elys kyssförbudslista av David Levithan och Rachel Cohn. Som jag sa i min recension så var det nog något fel på just min bok. Textstycken saknades och liknande saker. Men jag störde mig oavsett på vissa delar, särskilt när det användes en massa symboler istället för ord under Naomis delar.

 

10. Carpenter: A well-structured, well-written book.


The night circus av Erin Morgenstern. Jag älskade hur den här var skriven, både när det gäller språk och struktur.

 

11. Veterinarian: A book that includes an animal somewhat significantly.


Berättelsen om Pi av Yann Martel. Här finns det djur som helt klart spelar roll i berättelsen. Gillar hur författaren har använt sig av djur, det var intressant.

 

12. Scientist: A book that includes advanced technology.

Ready player one av Ernest Cline var den första jag kom att tänka på. The Oasis måste väl ändå räknas som avancerad teknologi?

 

13. Teacher: A book that takes place in a boarding school.

Looking for Alaska av John Green. Nu var det ett tag sedan jag läste den här boken, men jag minns att jag älskade faktumet att den utspelade sig på en internatskola.

 

Sådär! Jag taggar alla som känner sig manande att göra tagen.

Till top